Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 293 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 293
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF).
Svar
En række faktorer gør, at eftermontering af SCR-katalysatorer er en kompliceret proces.
For det første findes der ikke et system til typegodkendelse af SCR-katalysatorer svarende til det, Færdselsstyrelsen har opbygget for partikelfiltre. Der er således ikke noget fagligt grundlag for at afgrænse hvilke systemer, der ville kunne godkendes eksempelvis i forbindelse med krav i miljøzoner.
For det andet kræver en SCR-katalysator, at der tilsættes en opløsning af urinstof i vand til udstødningsgassen (AdBlue). For eftermonterede SCR-katalysatorer findes der imidlertid ikke et system, der på tilfredsstillende vis kan sikre, at AdBlue rent faktisk er påfyldt.
Endelig er der ikke på nuværende tidspunkt en simpel test, der kan kontrollere at eftermonterede SCR-katalysatorer fungerer under drift. For partikelfiltre kan en simpel sod-måling, der i forvejen er en del af de periodiske syn, afsløre om filtret fungerer efter hensigten.
Nye køretøjer, der leveres med SCR-katalysatorer, er forsynet med kontrolsystemer, der giver alarm hvis der ikke er pÃ¥fyldt AdBlue, eller hvis katalysatoren ikke fungerer af andre Ã¥rsager.Â
Anskaffelsesprisen på en SCR-katalysator til et tungt køretøj ligger omkring 35.000-60.000 kr. og er altså af samme størrelsesorden som for et partikelfilter. Hertil kommer udgifter til montering og AdBlue, der er nødvendig for, at katalysatoren virker.
SCR-systemer skal tilpasses det enkelte køretøj, og især for køretøjer, der arbejder ved varierende belastning, kan det være vanskeligt at få en eftermonteret SCR-katalysator til at fungere optimalt. For nogle typer køretøjer kan installation være relativt enkel, mens det for andre køretøjstyper kræver et stort tilpasningsarbejde at få plads til katalysatoren, hvilket vil gøre eftermonteringen uforholdsmæssig dyr.
På denne baggrund er det fortsat vurderingen, at det på nuværende tidspunkt ikke er praktisk muligt at stille krav om eftermontering af SCR-katalysatorer på tunge køretøjer i forbindelse med eksempelvis miljøzoner i danske byer.