J.nr. M 1034-0706 Den 25 november 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 27 (alm. del) stillet af Folketi  n- gets Miljø - og Planlægningsudvalg den 28. oktober 2005. Spørgsmål nr. 27: Ministeren bedes på baggrund af 92-gruppens rapport ”For meget fokus på penge og for lidt miljø  – Analyse af Danmarks JI og CDM projekter” frem- lægge en vurdering af den samfundsøkonomiske rentabilitet for Danmark i at købe kreditter i udlandet via fleksible mekanismer i forhold til en indsats i Danmark. Svar: I regeringens klimastrategi blev det vurderet, at de samfundsøkonomiske omkostninger ved opfyldelse af Danmarks reduktionsforpligtelse lå i større l- sesordenen 1-2 mia. kr. ved en betydelig anvendelse af fleksible mekanis- mer mod 4-5 mia. kr. ved anvendelse af indenlandske virkemidler i form af yderligere udbygning med vedvarende energi. Denne vurdering viser, at det er samfundsøkonomisk fornuftigt for Danmark at opfylde en vis del af klim a- forpligtelsen via EU’s kvotehandelssystem og ved at købe JI/CD M kreditter i udlandet. Og denne konklusion har ikke ændret sig væsentligt s  iden. Faktisk viser udviklingen, at systemet med fleksible mekanismer virker. Den danske klimamanko blev i sommer vurderet til at være 12,5 -17,5 mio. tons CO2-ækvivalenter pr. år (ekskl. de statslige kreditkøb) mod tidligere 20 -25 mio. tons først og fremmest pga. prisvirkningerne af kvotesystemet. Der er kommet en pris på CO2 forurening, og dette indregnes nu i virksomhedernes produktionsbeslutninger. Kvotepriserne overvæltes i el priserne, hvilket påvir- ker energiforbruget i nedadgående retning. Siden klimastrategien blev til, er der gennemført yderligere analyser af mul i- ge indenlandske tiltag uden for de kvotebelagte sektorer, men disse viser fortsat næsten alle, at omkostningern e er meget høje, eller at der er for stor usikkerhed om effekten af et muligt tiltag til, at man kan regne på det. I for- bindelse med allokeringsplanen for 2008-12 vil regeringen igen vurdere mu- lige tiltag til reduktion af de hjemlige drivhusgasudledninger.
Regeringen er enig i, at der også skal ske en væsentlig hjemlig indsats, og at køb af JI/CDM kreditter er et supplement til en hjemlig indsats. Og der er gjort en del i Danmark siden klimastrategien for at reducere de danske driv- husgasudledninger. Der er f.eks. taget beslutning om 2 nye havvindmøll e- parker. Desuden vedtog regeringen i sommer en ny energispareplan, som forventes at betyde en yderligere reduktion i de indenlandske CO2 udslip på 2 mio. tons om året. Priserne på EU kvoter har været kraftigt stigende i løbet af 2005, og det trækker JI/CDM priserne med op. Det vil sandsynligvis betyde, at flere ene r- giprojekter vil blive udbudt på markedet til gavn for teknologioverførslen til u - landene og Østeuropa. Hertil kommer, at det vil medvirke til, at de t er sam- fundsøkonomisk fordelagtigt at igangsætte flere indenlandske tiltag. I forbi  n- delse med kvoteallokeringsplanen for 2008-12 vil regeringen derfor se på, om det er relevant at revurdere pejlemærket, som jo er den afskæringspris, der er sat for, hvornår det er samfundsøkonomisk fordelagtigt at gennemføre indenlandske tiltag.   Endelig er regeringen enig i, at det er vigtigt at se på hvilke teknologier, der med fordel kan fremmes i de kommende år for at sikre, at Danmark også på længere sigt kan leve op  til den internationale klimaudfordring. Netop derfor er klima et af de centrale temaer i den kommende miljøteknologiske han d- lingsplan.