J.nr. 1034-0934

 

 

  

Den 23. august 2006

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 269 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål nr. 269

Kan ministeren uddybe hvilke tanker man i Storbritannien har gjort sig om initiativer til begrænsninger i enkelt personers udledning af CO2-forurening f.eks. i forbindelse med transport – jf. artiklen ”Scharzenegger og Blair vil stoppe udslip af drivhusgasser” bragt i Politiken den 1. august 2006?

 

Svar:

Den britiske regering undersøger for øjeblikket flere muligheder for i højere grad at involvere befolkningen aktivt i nedbringelsen af CO2-udledningen, herunder muligheden for at indføre personlige CO2-kvoter.

 

Ifølge den britiske miljøminister er formålet med en indførsel af personlige CO2-kvoter, at give den enkelte borger økonomiske incitamenter til at ned-bringe sin egen CO2-udledning. Initiativet er stadig på idéplan, men tanken er, at det skal fungere på nogenlunde samme vis som det nuværende kvotesystem for virksomheder. Hver borger vil få tildelt lige mange CO2-kvoter. Hvis det lykkes den enkelte at nedbringe sit CO2-forbrug eller at have et CO2-udslip, der er lavere end gennemsnittet, skal det være muligt at sælge de overskydende kvoter til andre med en højere udledning end de har kvoter til. Ideen er, at de personlige kvoter skal dække borgernes eget direkte energiforbrug såsom elektricitet, gas, benzin og flyrejser. Også biltrafik er tænkt omfattet af kvotesystemet.

 

Den britiske idé om i højere grad at involvere befolkningen i nedbringelse af den enkeltes CO2-udledning ligger fint i tråd med kampagnen Grønt Ansvar, som Miljøministeriet gennemførte sidste efterår. Kampagnen satte netop fokus på borgernes medansvar for fremtiden og på de handlemuligheder, som vi alle sammen har i hverdagen for at mindske CO2-udledningen.