Landsplanområdet

 

J.nr. SN 101-00306

 

 

  

Den 14. juli 2006

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmÃ¥l nr. 232 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål      

Hvilke drøftelser har ministeren haft med trafikministeren om nybygning af jernbanen via Køge til Ringsted for at sikre, at regeringen selv overholder målsætningerne i Det Grønne Charter, Landsplanredegørelsen og andre tiltag for at sikre grønne og rekreative områder?     

 

Svar

Der er et samarbejde mellem Transport- og Energiministeriet og Miljøministeriet om belysning af de strategiske muligheder for udbygning af banekapaciteten mellem København og Ringsted. Skov- og Naturstyrelsen har deltaget for Miljøministeriet og har peget på, hvor på de vurderede strækninger, der er landskabelige problemer og hvor der må forventes problemer i byområder og dermed efterspørgsel efter mere end den minimale løsning.      

 

Transport- og Energiministeriet har valgt en fremgangsmåde, hvor det i en strategisk analyse for begge hovedalternativer mellem København og Ringsted er belyst, hvordan anlægsprisen kan minimeres, og hvordan der kan opnås en bedre kvalitet til hvilken pris, bl.a. de steder hvor Skov- og Naturstyrelsen har peget på problemer.

 

Den strategiske analyse er et forarbejde, der skal give overblik over muligheder, virkninger og omkostninger på et sammenligneligt grundlag.

 

Forligsparterne har besluttet at der skal udarbejdes en VVM-redegørelse for begge hovedalternativer mellem København og Ringsted, dvs. dels et nyt 5. spor mellem Hvidovre og Høje Tåstrup, dels en ny banelinje over Køge.

 

VVM-processen vil bygge pÃ¥ den strategiske analyse, og det er i VVM-processen der foretages nogle valg og opstilles en løsning. I denne proces Involveres bÃ¥de offentligheden og kommunerne samt andre berørte myndigheder.Â