Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 232 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål      
Svar
Transport- og Energiministeriet har valgt en fremgangsmåde, hvor det i en strategisk analyse for begge hovedalternativer mellem København og Ringsted er belyst, hvordan anlægsprisen kan minimeres, og hvordan der kan opnås en bedre kvalitet til hvilken pris, bl.a. de steder hvor Skov- og Naturstyrelsen har peget på problemer.
Den strategiske analyse er et forarbejde, der skal give overblik over muligheder, virkninger og omkostninger på et sammenligneligt grundlag.
Forligsparterne har besluttet at der skal udarbejdes en VVM-redegørelse for begge hovedalternativer mellem København og Ringsted, dvs. dels et nyt 5. spor mellem Hvidovre og Høje Tåstrup, dels en ny banelinje over Køge.
VVM-processen vil bygge pÃ¥ den strategiske analyse, og det er i VVM-processen der foretages nogle valg og opstilles en løsning. I denne proces Involveres bÃ¥de offentligheden og kommunerne samt andre berørte myndigheder.Â