|
|
J.nr. SN101-00300 |
|
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 231 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 231
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14/6-06 fra Solrød Kommune m.fl. vedrørende Den grønne Struktur, jf. MPU alm. del-bilag 451.
Svar
Regeringen, Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti, der er parterne bag trafikforliget fra november 2003, er blevet enige om at igangsætte miljøundersøgelser (VVM-undersøgelser) af to alternative projekter, dvs. en udbygning af kapaciteten pÃ¥ den eksisterende strækning over Roskilde og en ny linjeføring over Køge. Â
Som led i de seneste tekniske forundersøgelser er der for hvert alternativ opstillet en række kvalitetsniveauer. I VVM-forløbet kommer man tættere på hvilket kvalitetsniveau, der skal udarbejdes anlægslov for.
I henvendelsen fra de 9 kommuner argumenteres der for at vælge udbygningsløsningen over Roskilde, dvs. nyt 5. spor mellem Hvidovre og Høje TÃ¥strup.Â
I det forestående VVM-forløb inddrages offentligheden og berørte myndigheder, herunder kommunerne, langs de to strækninger. Når VVM-forløbet er afsluttet, er det Trafikministeren som skal pege på den løsning, for hvilken der skal fremsættes forslag til anlægslov.   
Jeg går ud fra, at VVM-undersøgelsen af nybygningsløsningen over Køge vil belyse en linieføring tæt op ad eksisterende motorvejsstrækninger, så de landskabelige indgreb i kilen mellem Roskildefingeren og Køgefingeren begrænses og de landskabelige, naturmæssige, kulturhistoriske og rekreative interesser tilgodeses mest muligt. Jeg går også ud fra at VVM-redegørelsen vil vise, hvordan støjproblemer kan løses eller minimeres.
Diskussionen om en mulig banelinje over Køge er ikke ny. I flere regionplaner, senest Regionplan 2005, har der været reserveret en principiel linjeføring for en sådan bane mellem København og Ringsted. Det nye er de to kommende VVM-redegørelser og her vil de 9 kommuners synspunkter kunne indgå.