J.nr. 1034-0900

 

 

  

Den 30. juni 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 223 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål nr. 223

”Kan ministeren redegøre for hvorfor, der til trods for at Danmark via Göteborg protokollen har forpligtiget sig til at reducere sit VOC-udslip fra 116.500 tons (2002) til 85.000 tons i 2010 ikke er sket andet i forbindelse med forureningen fra udskibningen af olie i Fredericia end at miljøministeren i 2004 bad om en redegørelse for det danske udslip af VOC’er.”

 

Svar

Som det fremgÃ¥r af mit svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 220 er det Vejle Amt, der giver miljøgodkendelse og fører tilsyn med Shell raffinaderiet og udskibning af olie fra havneterminalen. PÃ¥ grund af kommunalreformen forventes myndighedsansvaret for raffinaderierne at overgÃ¥ til Miljøministeriet den 1. januar 2007. NÃ¥r virksomhedens nuværende miljøgodkendelse skal tages op til ny revision, vil jeg sørge for, at der fortsat bliver fulgt op pÃ¥ spørgsmÃ¥let om yderligere indsats overfor VOC-udslippet ved lastning af rÃ¥olien. Indtil udgangen af 2006 er det op til Vejle Amt at følge op pÃ¥ sagen, herunder Miljøstyrelsens opfordring fra marts 2006 til amtet om at vurdere mulighederne for yderligere reduktion af VOC-udslippet ved lastning af olie set i lyset af den tilgængelige teknologi.

 

 Det er korrekt at, Göteborg protokollen og NEC (National emission ceilings – nationale emissionslofter) direktivet sætter en øvre grænse for det danske udslip for NMVOC i 2010 på 85.000 tons. De totale menneskeskabte emissioner er faldet med 35 % fra 1985 til 2004, primært som følge af øget brug af biler med katalysator og reducerede emissioner fra brug af opløsningsmidler. Køretøjer til vejtransport er fortsat den største bidragsyder, sammen med emissioner fra fordampning ved brug af opløsningsmidler. De nuværende beregninger tyder ikke på, at der er behov for yderligere tiltag for at opfylde loftet på de 85.000 tons i 2010.