Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 222 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål nr. 222
Â
Svar
Det er rigtigt at beregninger i Norge har vist, at tiltag, der reducerer punktkilderne for NMVOC-emission ved lastning af råolie offshore (skibslastning) og på terminaler, er de mest omkostningseffektive i Norge. Det skal bemærkes, at udslippet fra olieindustrien er den største kilde til VOC-udslip i Norge.
Der er ikke lavet tilsvarende beregninger i Danmark. Men beregninger i en rapport fra EU-kommissionen i 2001 peger på om omkostningerne ved reduktion af VOC ved skibslastning af råolie kan være meget høje. Konklusionen i rapporten er, at set i forhold til det lille bidrag til at reducere den samlede VOC-emission i EU (< 1 %) og den dårlige omkostningseffektivitet i tiltagene, vil det være mere effektivt at reducere VOC-udledningen i andre sektorer i EU.
Der er således ikke international enighed om omkostningseffektiviteten ved at reducere VOC-udslippet ved skibslastning af råolie.
Jeg mener selvfølgelig, at udslippet fra skibslastning af rÃ¥olie bør reduceres yderligere. Men det er vigtigt, at der vælges den rigtige teknologi, som er tilpasset de konkrete forhold, og som effektivt reducerer bÃ¥de udslippet af NMVOC og metan. Â