J.nr. 1034-0900

 

 

  

Den 30. juni 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 221 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål nr. 221

”Ifølge miljøbeskyttelsesloven kræves, at forurenende virksomheder skal anvende den bedst tilgængelige teknik. Ministeren bedes på denne baggrund give sin vurdering af, at Vejle Amt har accepteret, at DONG implementerer et såkaldt degassing-anlæg, der reducerer udslippet med 26 procent, når udslippet ved etablering af et genvindingsanlæg kan reduceres med op mod 95 procent.”

 

Svar

Vejle Amt har valgt at se udslippet af oliedampe i Fredericia som en helhed.

Udslippet af VOC (inklusiv metan) fra DONGs olietanke, Shells råolietanke og skibslastningen på Fredericia Havn er i alt estimeret til ca. 14.617 tons/år. Heraf udgør udslippet fra DONG’s råolietanke ca. 7.751 tons/år, fra Shell’s råolietanke ca. 1.212 tons og fra skibslastningen ca. 5.654 tons/år. Opførelsen af et degassinganlæg vil reducere VOC-udslippet (inklusiv metan) med i alt ca. 10.000 tons fra både tanke og skibslastning. Et genvindingsanlæg kun vil reducere VOC-udslippet fra skibslastningen og dermed kun fokusere på en af kilderne til udslippet.

 

Shell raffinaderiet og DONG har ved valg af teknologi lagt vægt på, at der tillige sker en effektiv fjernelse af råoliens høje indhold af lette kulbrinter af især metan, som er en kraftigt virkende drivhusgas. Et genvindingsanlæg vurderes ikke kunne fjerne metan. 

 

Vejle Amt har vurderet, at det er miljømæssigt og samfundsøkonomisk fornuftigt at opføre et degassingsanlæg. Det er det anlæg, som DONG vil opføre.

 

Jeg finder det fornuftigt at anlægge en helhedsbetragtning og få reduceret VOC-udslippet fra både tanke og skibslastning.

 

Efter opførelsen af et degassingsanlæg vil der fortsat være et udslip af oliedampe på ca. 4.200 tons per år fra skibslastningen af råolie. Vejle Amt fandt i 2005 på baggrund af en konkret vurdering, at omkostningerne til yderligere reduktion af oliedampudslip fra skibslastning af råolie var relativt høje, idet der er behov for både installation af udstyr på skibene til opsamling af gasserne, samt udstyr på landjorden til rensning, jf. i øvrigt svar på spørgsmål nr. 222.

 

Jeg kan oplyse, at Miljøstyrelsen med brev af 15. marts 2006 har opfordret Vejle Amt til at genoverveje mulighederne, for at stille yderligere krav til reduktion af oliedampsudslippet, bl.a. fordi der internationalt er forskellig opfattelse af, hvor store omkostningerne til reduktion af oliedamp fra skibslastning er.