J.nr. M 7034-0200

 

Den 14. november 2005

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 21 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 17. oktober 2005.

 

Spørgsmål  nr. 21:

 

"Agter ministeren at følge opfordringen fra Det Økologiske Råds til ministeren af den 18. februar 2005 om at udstede en ny bekendtgørelse, der forbyder udbringning af pesticider fra luftfartøjer, jf. MPU (2004-05, 2. samling) alm. del – bilag 13? I tilfælde af, at ministeren ikke agter at følge opfordringen ønskes en begrundelse herfor."

 

Svar:

Flysprøjtning indebærer større risici for miljøet end almindelig marksprøjtning, da det er vanskeligere at styre og afgrænse sprøjtetågen til det areal, der skal behandles. Derfor har jeg også noteret med tilfredshed, at denne udbringningsmetode ikke længere er anvendt i Danmark og ikke har været det i mange år.

 

I forhold til det Det Økologiske Råds beskrivelse af de gældende danske regler på området vil jeg gerne præcisere, at der allerede i 1987 skete en stramning af flysprøjtningsbekendtgørelsen fra 1981, således at der ikke lovligt kan sprøjtes med midler, som ikke har en dansk godkendelse til brug på den specifikke afgrøde. Og selv med disse midler ville flysprøjtning kun kunne finde sted efter særlige tilladelser fra Miljøstyrelsen.

 

Et dansk forbud vil, som situationen er i øjeblikket, være uden praktisk betydning. Som Det Økologiske Råd er inde på i sin henvendelse, er EU i øjeblikket ved at udvikle en såkaldt tematisk strategi for bæredygtig anvendelse af pesticider. Her indgår forbud mod flysprøjtning som en af mulighederne i en række af tiltag, der overvejes som supplement til allerede gældende fællesskabslovgivning på pesticidområdet. Jeg vil derfor i første omgang vurdere, hvad der kommer ud af vores arbejde i EU med strategien, før jeg tager stilling til behovet for nye danske regler på området.