|
Den 6. juni 2006 |
|
|
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 209 (alm. del – bilag) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 18. maj 2006.
Spørgsmål 209:
Svar:
Dansk Autogenbrug har forelagt talepapiret og en CD-ROM indeholdende en videooptagelse for udvalget, der oplyser om korrekt miljømæssig autoophugning og genanvendelse af dele fra brugte biler. De oplyser samtidigt, at de mener, at viljen og lysten til miljørigtig behandling af udtjente biler er direkte proportional med betalingen for udført arbejde.
Dansk Autogenbrug henviser til direktivet og behandler følgende punkter i deres henvendelse:
Med hensyn til overholdelsen af affaldsbehandlingskravene vil jeg tillade mig at henvise til min tidligere besvarelse af spørgsmål 2 (L 214), hvor jeg har redegjort for, at kravene til affaldsbehandlingen af biler ikke ændres med lovforslaget. Kravene til affaldsbehandling er fastsat i bilskrotbekendtgørelsen. De skal overholdes af alle autoophugningsvirksomheder.
Sidste ejer skal kunne skille sig af med sit udtjente køretøj uden omkostninger
For så vidt angår direktivets bestemmelse om at sidste ejer skal kunne aflevere et udtjent køretøj til en godkendt behandlingsvirksomhed uden omkostninger, vil jeg tillade mig at henvise til min besvarelse af spørgsmål 20 (L214). Spørgsmålet vedrører kommentarer til en henvendelse fra Dansk Autogenbrug.
Af Dansk Autogenbrugs henvendelse fremgår det ikke, at vi i Danmark allerede i 2000 gennemførte regelsættet om betaling af miljøbidrag og udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler. Dette regelsæt sikrer, at direktivets bestemmelse om, at vi skal træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at afleveringen af et udtjent køretøj til en godkendt behandlingsvirksomhed kan ske uden omkostninger for den sidste indehaver og/eller ejer, har været opfyldt siden år 2000. Dette gælder både før og efter indførelsen af producentansvaret.
Producenterne/importørerne skal afholde alle eller en betydelig del af omkostningerne
Direktivet kan gennemføres på to forskellige måder. Producentansvaret kan gennemføres ved fastsættelse af regler om, at producenterne skal betale alle eller en betydelig del af udgifterne ved ovennævnte foranstaltning. Direktivet kan endvidere gennemføres ved at fastsætte regler om, at producenter og importører skal tage udtjente biler tilbage uden omkostninger for sidste ejer eller indehaver. Dansk Autogenbrug anfører alene den første model i deres henvendelse.
Med lovforslaget vælges den model, hvor producenter og importører pålægges at tage udtjente biler tilbage.
Det betyder altså samtidigt, at jeg ikke mener at alle miljøbehandlere kan sende en regning for miljøbehandling af udtjente biler til importørerne, hvis der ikke er indgået en aftale om dette.
Genbrug, genvinding og nyttiggørelse skal tilgodeses og fremmes
Uanset hvilken løsning der vedtages, skal direktivets krav om genbrug og genanvendelse opfyldes. De Danske Bilimportører (DBI) har tilkendegivet, at de vil etablere en kollektiv ordning. Jeg ved, at DBI er opmærksomme på dette. DBI har oplyst, at de sikrer sig dette allerede ved aftaleindgåelsen med ophugningsvirksomhederne.
Med den ændring der blev gennemført af udkastet til lovforslag efter første høring, styrker de eksisterende ophugningsvirksomheders adgang til reservedele i biler, der indgår i tilbagetagningsordningen. Desuden er der sket ændringer af De Danske Bilimportørers aftale herom, hvorved der undgås en svækkelse af genbruget af dele fra udtjente biler som Dansk Autogenbrug havde peget på. Andelen af genbrug af dele forudsætter dog, at ophugningsvirksomhederne er indstillet på at indgå i det kontraktlige samarbejde med DBI om tilbagetagning af udtjente biler.
SMV skal tilgodeses ved implementering af dette direktiv
Med hensyn til direktivets hensigtserklæringer om, at små og mellemstore virksomheder skal tilgodeses, vil jeg tillade mig, at henvise til min besvarelse af spørgsmål 1 (L 214) stillet af Folketingets Miljø og Planlægningsudvalg, der lige som denne besvarelse omfatter kommentarer til en henvendelse fra Dansk Autogenbrug til udvalget.
De frie markedskræfter ikke bør hindres i at fungere
Jeg vil tillade mig at henvise til svaret på spørgsmål 1C (L 214).