J.nr. SN 2001-101-1386
Den 7. november 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr.
20 stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsu d-
valg
Spørgsmål
Hvad er baggrunden, herunder det lovmæssige grundlag, for, at Århus Amt har afvist etablering af en
robane i Silkeborg Langsø, mens Københavns Amt i en tilsyneladende identisk situation har tilladt
etablering og endog udvidelse af et rostadion i Bagsværd Sø?
Svar
Århus amt h ar oplyst, at der ikke i nyere tid har været nogen sag om etablering af en robane i Silkeborg
Langsø udover de tilladelser, som amtet har meddelt til udlægning af midlertidig banemarkering til brug
for kaproning på søen.
I 1995 offentliggjorde Silkeborg Kommune et lokalplanforslag til indretning af faste kaproningsbaner på
Langsøens midterste del. Kommunalbestyrelsen vedtog imidlertid i oktober 1995 at henlægge lokalpla n-
forslaget på grund af massive protester fra bredejerne. Bredejerne fandt, at de faste kaproningsbaner var
i strid med deres fiskerettigheder efter Ferskvandsfiskeriloven, nu Fiskeriloven.
Grundlaget for amtets tilladelser til midlertidig udlægning af banemarkering er en bestemmelse i Miljøm i-
nisteriets bekendtgørelse om ikke -erhvervsmæssig s ejlads og anden færdsel på Gudenåen med side-
vandløb og søer fra Tørring til Randers, hvorefter kaproningsbaner og kapsejladsbaner kun må etableres
med tilladelse fra det pågældende amtsråd. Bestemmelsen har været gældende siden 1986.
Amtet administrerer desuden vandløbsregulativet for den pågældende del af Gudenåen, herunder Silk e-
borg Langsø, der om ikke -erhvervsmæssig sejlads henviser til bekendtgørelsen.
Endelig har amtet skønnet, at midlertidige udlægning af banemarkering ikke er omfattet af Naturbes kyt-
telseslovens § 3 om forbud imod ændring af tilstanden i søer over 100 m2, en bestemmelse, som ligel e-
des administreres af amtet.
For rostadiet i Bagsværd Sø foreligger ikke noget vandløbsregulativ eller nogen ministeriel bekendtgøre
l-
se. Her gælder alen e Naturbeskyttelseslovens § 3.
Gladsaxe Kommune har oplyst, at de faste kaproningsbaner i Bagsværd Sø var etableret, før de første
regler i naturbeskyttelseslovgivningen om beskyttelse af søer trådte i kraft i 1972.
Københavns Amt har oplyst, at der er ikke truffet beslutning i amtet om en evt. udvidelse af baneanlæ g-
get, men man har accepteret, at der blev foretaget nogle forundersøgelser.