Departementet J.nr. 4034-0053 Den 21. februar 2006 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 134 stillet af Folketingets Miljø  - og Planlægningsu   dvalg. Spørgsmål 134 Hvad er de økonomiske omkostninger ved at forsyne  eksisterende diesello- komotiver, herunder MR, IC3 og IC4, fordelt på hver togtype, med partikel- filtre? Svar Indledningsvis bemærkes, at partikelfiltre til togt yper som MR, IC3 og IC4 endnu ikke er kommercielt tilgængelige.  Der foreligger derfor kun meget usikre oplysninger om priser og levetider på filtre. MR: Der er udført forsøg med flere forskellige typer partikelfiltre på MR togene. Ingen af filtrene har fungeret tilfredsstillende på grund af en række tekniske problemer. IC3:   I forbindelse med motorudskiftningerne i IC3 togene har DSB foretaget ana- lyser af de tekniske og økonomiske konsekvenser ved montering af partike l- filtre. Omkostningerne vurderes at ligge i størrelsesorden 200.000 kr . pr. filter, hvilket vil sige 800.000 kr. pr togsæt . Levetiden af filtrene er oplyst at være omkring 400.000 km, hvilket svarer til under 2 år. Ing en leverandør er af partikelfiltre har villet garantere, at deres filter vil fungere tilfredsstillende på IC3-togene. De nye motorer i IC3-togene overholder Euro 3-normerne for lastbiler og har dermed væsentlig lavere partikelemissioner end de mot orer, der udskiftes. DSB har beregnet, at reduktion vil ligge på mindst 70%. IC4: IC4 togene skal også overholde Euro 3-normerne for lastbiler. Disse normer er væsentlig skrap pere end de EU-normer, der bliver obligatoriske for tog fra 2006. Kravet til partikeludslip fra Euro 3-motorer ligger på 0,1 g/kWh, hvor de nye EU-krav til togmotorer er 0,2 g/kWh. DSB vil således anvende motorer, som forurener væsentlig  mindre end krævet  i henhold til EU- lovgivningen.
2 For alle tre togtyper gælder, at DSB på nuværende tidspunkt vu rderer, at det ikke er relevant at installere partikelfiltre. Men der er vedtaget EU-regler, som vil indebære, at alle nye tog fra 2012  skal opfylde partikelkrav, som forventes kun at kunne opfyldes ved anvendelse af filtre.