Departementet
J.nr. 4034-0053
Den 21. februar 2006
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr.
134 stillet af Folketingets
Miljø - og Planlægningsu dvalg.
Spørgsmål
134
Hvad er de økonomiske omkostninger ved at forsyne eksisterende diesello-
komotiver, herunder MR, IC3 og IC4, fordelt på hver togtype, med partikel-
filtre?
Svar
Indledningsvis bemærkes, at partikelfiltre til togt yper som MR, IC3 og IC4
endnu ikke er kommercielt tilgængelige. Der foreligger derfor kun meget
usikre oplysninger om priser og levetider på filtre.
MR:
Der er udført forsøg med flere forskellige typer partikelfiltre på MR togene.
Ingen af filtrene har fungeret tilfredsstillende på grund af en række tekniske
problemer.
IC3:
I forbindelse med motorudskiftningerne i IC3 togene har DSB foretaget ana-
lyser af de tekniske og økonomiske konsekvenser ved montering af partike l-
filtre. Omkostningerne vurderes at ligge i størrelsesorden 200.000 kr . pr.
filter, hvilket vil sige 800.000 kr. pr togsæt . Levetiden af filtrene er oplyst at
være omkring 400.000 km, hvilket svarer til under 2 år. Ing en leverandør er
af partikelfiltre har villet garantere, at deres filter vil fungere tilfredsstillende
på IC3-togene.
De nye motorer i IC3-togene overholder Euro 3-normerne for lastbiler og har
dermed væsentlig lavere partikelemissioner end de mot orer, der udskiftes.
DSB har beregnet, at reduktion vil ligge på mindst 70%.
IC4:
IC4 togene skal også overholde Euro 3-normerne for lastbiler. Disse normer
er væsentlig skrap pere end de EU-normer, der bliver obligatoriske for tog
fra 2006. Kravet til partikeludslip fra Euro 3-motorer ligger på 0,1 g/kWh,
hvor de nye EU-krav til togmotorer er 0,2 g/kWh. DSB vil således anvende
motorer, som forurener væsentlig mindre end krævet i henhold til EU-
lovgivningen.