J.nr. 4034-0176 Den 10. februar 2006 Miljøministerens besvarelse af spørg   smål nr.  131 stillet af Folketingets Miljø  - og Planlægningsu   dvalg. Spørgsmål 131 Hvilke økonomiske og sundhedsmæssige ove  rvejelser ligger til grund for ministerens underkendelse af Københa vns Kommunes påbud, og er der forskel på denne sag og regeringens afvisning af Kø benhavns Kommunes forslag om indførsel af miljøz  oner? Svar Jeg kan gentage mit svar på spørgsmål nr. 2643 fra folketingssamlingen 2004/05: "Det er ikke muligt at kvantificere de helbredsmæssige ko nsekvenser af kortvarige udsættelser for kvælstofdioxid (NO2) på baggrund af den eksiste- rende viden om de sundhedsskadelige effekter af dette stof, da der ikke er oplysninger om effekterne ved kortere eksponering end en time. Da der ikke foreligger målinger af den nuværende koncentration af partikler på perro- nen, er det heller ikke muligt at kvantificere helbredseffekterne af dette stof. Miljøstyrelsen vurdere r ikke, at der vil væ re helbredseffekter af betydning for passagerne ved udsættelse for en NO2-koncentration på 400 µg/m3 i 5-15 minutter, og vurderer således heller ikke, at der vil være nogen samfunds- mæssig gevinst af betydning ved at fastholde en grænsevæ   rdi på 200 µg/m3. En kortere implementering af grænseværdien for NO2 end fastlagt i Miljøst y- relsens afgørelse vil sandsynligvis betyde , at regionaltogsperronen på Nø r- report Station må lukke i en periode. Dette vil betyde, at 22.000 rejsende dagligt vil opleve en forlænge lse af deres rejsetid på 5-10 minutter.Dette kan opgøres til et samfundsøkonomisk tab på ca. 50 mill. kr. om året ”. Jeg kan i øvrigt ikke  se nogen sammenhæng mellem Miljøstyrelsens b  e- handling af en klagesag vedrørende luftkvaliteten på en underjordisk to gper-
2 ron og Justitsministeriets behandling af en ansøgning om indførelse af mi  l- jøz oner med krav om partikelfiltre på tunge køretøjer.