J.nr. M 2034-0159
Den 3 november
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 13 (alm. del) stillet af Folketi n-
gets Miljø - og Planlægningsudvalg den 6. oktober 2005.
Spørgsmål nr. 13:
Hvilke planer har ministeren for at bringe vejledningen i overensstemmelse
med den forventede nedgang fra skibstrafikkens belastning med TBT når
IMO-forbuddet træder i kraft i 2008?
Svar:
Spørgeren refererer til den globale konvention om antibegroningsmidler, der
blev vedtaget i oktober 2001. Den forbyder påføring af TBT -holdig antibe-
groningsmaling fra 1. januar 2003. Fra 1. januar 2008 må skibene ikke an-
vende TBT som aktiv ingrediens i deres antibegroningssystem, dvs. at man
skal tage det af eller male det forsvarligt over, så det ikke kan afgives til
havmiljøet.
En forudsætning for konventionens ikrafttræden er imidlertid, at mindst 25
lande repræsenterende mindst 25% af verdensskibstonnagen har ratificeret
konventionen. Pr. 31. august 2005 havde 12 lande (heriblandt Danmark) re-
præsenterende 8,72 % af ve rdenstonnagen ratificeret konventionen. Det er
derfor ikke givet, at konventionen træder i kraft pr. 1. januar 2008. EU har
vedtaget parallelle regler (forordning nr. 782/03), således er der forbud mod
påsmøring af TBT på EU-skibe. Mht. anvendelse af TBT som aktiv ingredi-
ens i antibegroningssystemet, vil EUs stillingtagen afhænge af status for
konventionen pr. 1. januar 2007.
Når dette er sagt, vil jeg fastslå, at det øvre aktionsniveau for TBT (200
µg/kg) formentlig ikke blive nedsat, når vejledningen revideres om allerede
et år, men det er givet, at der vil ske en nedsættelse i de kommende år i takt
med at forbruget af TBT falder.