Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 128 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 128
Svar
Det fremgÃ¥r af regeringens Vejstøjstrategi fra 2003, at omkring 700.000 boliger i Danmark er belastet af vejtrafikstøj over de vejledende grænseværdier. Vejtrafikstøj er det største eksterne støjproblem herhjemme, og alene problemets udbredelse gør, at det skal tages alvorligt. Â
Baggrunden for at anvende profilerede kantbaner er, at kantbanerne dels har gode egenskaber i forhold til at reflektere lys om natten i regnvejr, dels støjer det inde i de køretøjer, der passerer over kantbanerne. De profilerede kantbaner har altså en positiv effekt på trafiksikkerheden. Desværre har de samtidig en negativ effekt for støjmiljøet, og profilerede kantbaner bør derfor etableres med omtanke – specielt i nærheden af boliger.
Fordelene ved at etablere profilerede kantbaner må i hvert enkelt tilfælde opvejes mod eventuelle støjgener. Denne afvejning foretages af vejmyndigheden, der i dette tilfælde er Fyns Amt.
Reglerne for anlæg af profilerede kantbaner, som Flemming Jespersen efterspørger, findes, men de er dog ikke bindende; Vejdirektoratet har udgivet en række vejregler, herunder én om afmærkning af kørebanen. I den stÃ¥r bl.a., at â€Al anden vejafmærkning, samt kantlinier pÃ¥ strækninger, hvor der findes beboelse i vejens nærhed, udføres med plan vejafmærkning eller med profileret vejafmærkning, der ikke er ledsaget af generende akustisk støjâ€.
Miljøstyrelsen har i et brev til Flemming Jespersen den 6. december 2005 orienteret om Vejdirektoratets vejregler, som altså er retningsgivende for vejmyndighedernes brug af profilerede kantbaner. Vejdirektoratet står til rådighed for nærmere information om vejreglerne.
Â
Jeg har bedt Miljøstyrelsen om at kontakte Vejdirektoratet med henblik på at overveje, om der er behov for en fornyet informationsindsats til kommuner og amter om, at profilerede kantbaner bør etableres med omtanke i nærheden af boligbebyggelse.