Gitte og Finn Christensen Ndr. Strandvej 217 A 3140 Ålsgårde Landsplanafdelingen By- og Kommuneplankontoret J.nr. SN 2001-101-1410 Ref. soe Den 17. november 2005 Kære Gitte  og Finn Christensen Miljøminister Connie Hedegaard har bedt mig takke for og besvare Deres brev fra den 27. oktober 2005. De beskriver i Deres brev en konkret byggesag og sammenholder den bl.a. med den gældende lokalplan for området. De mener ikke kommunen i sin behandling har administreret planloven på en fair måde, og mener at loven – hvis det er lovligt – bør ændres  , så de lokale politikere får begrænset deres mulighed for at dispensere. Jeg skal for en ordens skyld gøre opmærksom på at vi i Miljøministeriet i   k- ke kan gå ind i konkrete sager, der jo – som De ved – kan påklages til Na- turklagenæ vnet for så vidt angår retlige spørgsmål. De oplyser i Deres brev at sagen allerede har været behandlet i Naturklagenævnet, og at nævnet    i sin afgørelse ikke har givet medhold i klagen. For så vidt angår de generelle spørgsmål, kan jeg oplyse følgende: Reglerne om lokalplaners tilvejebringelse og de procedurer der skal følges ved administration af planerne, blev i sin tid udarbejdet efter grundige over- vejelser. Der blev lagt betydelig vægt på offentlighedens mulighed for med- indflydelse ved tilvejebringelse og administration af lokalplanerne. Derfor blev der fastsat krav om at der skal foreligge en lokalplan før der etableres bebyggelse og anlæg mm. der kan påvirke det omgivende miljø væsentligt. Og derfor blev der fastsat bestemmelser om hvordan og hvor længe loka l- planforslag skulle offentliggøres, så man sikrede at personer, firmaer og foreninger der bliver påvirket af en lokalplan, får mulighed for at komme med ideer eller indvendinger før kommunalb estyrelsen vedtager planen, og dermed også før de bygge - og anlægsarbejder som planen skal skabe m u- lighed for, kan komme i gang. Hensynet til offentligheden indgik også ved fastsættelse af regler om kom- munernes adgang til at dispensere, hvor der – som noget nyt – blev krav om at ejere og brugere i det område der er omfattet af planen, samt naboer m.fl. som hovedregel skal høres, før kommunalbestyrelserne kan tillade at en lokalplan fraviges. Desuden er det slået fast at der ikke kan dispenseres fra lokalplanens prin- cipper. Planens principper er udtrykt i planens formålsbestemmelse og de anvendelsesbestemmelser der er fastsat ud fra formålet med planen. Prin- cipperne omfatter også den planlagte struktur, herunder fordeling mellem friarealer og bebyggelsesarealer. Det er i den forbindelse vigtigt at planloven – udover på princippet om of- fentlighed – baserer sig på princippet om decentralisering af beslutnings- kompetencen: Lokale beslutninger træffes i videst mulig omfang af de fo l- kevalgte lokale politikere. Dette princip har der siden 1970’erne været bred tilslutning til hos Folketingets partier. Miljøministeriet Skov- og Naturstyrelsen Landsplanafdelingen By- og Kommuneplankontoret Haraldsgade 53 2100  København Ø Tlf.: 39 47 20 00 Fax: 39 27 98 99 E-post: [email protected] Internet: www.skovognatur.dk/lpa CVR-nr.: 11 91 69 10
2 Af hensyn til retssikkerheden indeholder planloven bestemmelser om at retlige spørgsmål (om der er hjemmel i planloven til lokalplanbestemmelserne, om beslutningerne er sagligt begrundede, og om lovens procedurer er fulgt) kan klages til Naturklagenævnet. Derimod kan Naturklagenævnet ikke tage stilling til om det er fornuftige og hensigtsmæssige lokale løsninger kommunen er nået frem til i sin planlægning. Det er de folkevalgte kommunalbestyrelsers ansvar. Som nævnt ovenfor,  kan vi ikke blande os i Naturklagenævnets behandling af  en konkrete sag. Jeg vil samtidig fremhæve at det er meget nyttigt for os at få breve som det De har sendt, fordi de er med til at give os et indblik i hvordan regler og praksis fungerer og opleves i hverdagen. Sådanne indblik og erfaringer bruger vi i vores generelle rådgivning og vejledning over for kommunerne. Så tak fordi De tog Dem tid til at skrive. med venlig hilsen Solveig Øster