J.nr. M 3034-0036 Den 3. februar 2006 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 102 (alm. del   – bilag ) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 2. januar 2006. Spørgsmål  nr. 102: Har ministeren været i kontakt med sin  franske kollega, og hvad agter ministeren at foretage sig for at sikre, at de øvrige EU -lande lever op til gældende regler og ikke udvander bestræbelserne for at få vedt a- get et effektivt internationalt regelsæt, der skal forhi ndre ophugning af skibe under utilstrækkelige miljø  - og arbejdsmiljøbetingelser? Svar: Inden for rammerne af de internationale regler vedr. grænseoverskr i- dende transport af affald, det vil sige EU’s transportforordning og Ba- selkonventionen, er det en national kompetence i konkrete sager, at beslutte om et skib er affald eller ej. Det er således Frankrig, der konkret har afgjort og som også rettelig skulle afgøre om skibet Clemenceau er affald eller ej, hvo rfor jeg ikke har kontaktet min franske kollega om afgørelsen i dette spørgsmål  . Jeg har dog bedt ministeriet tage kontakt på embedsmandsniveau. EU's miljøministre blev på dansk opfordring i juni 2005, enige om et sæt rådskonklusioner, der skulle samle og binde EU i de internationa- le forhandlinger i IMO om ophugning af skibe. Der blev i rådskonklusionerne lagt vægt på vigtigheden af at få etab- leret et effektivt internationalt håndhævelses system, der kan sikre, at skibe bliver ophugget sikkert og miljømæssigt fo  rsvarligt.
I disse rådskonklusioner blev det også slået fast, at et skib godt kan være affald og dermed omfattet af Baselkonventionen, selvom det e f- ter andre internationale regler behandles som et skib. Rådskonklusionerne har allerede haft stor betydning i de efterfølge n- de forhandlinger i arbejdet under IMO og Baselkonventionen. Jeg vil under de videre internationale forhandlinger om et nyt juridisk bin- dende regelsæt for miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe arbejde for, at de  øvrige EU lande holdes op på den EU holdning, der er u d- trykt i råds konklusionerne.