J.nr. M 3034-0036
Den 3. februar 2006
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 102 (alm. del bilag
) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 2. januar
2006.
Spørgsmål nr. 102:
Har ministeren været i kontakt med sin franske kollega, og hvad agter
ministeren at foretage sig for at sikre, at de øvrige EU -lande lever op
til gældende regler og ikke udvander bestræbelserne for at få vedt a-
get et effektivt internationalt regelsæt, der skal forhi ndre ophugning af
skibe under utilstrækkelige miljø - og arbejdsmiljøbetingelser?
Svar:
Inden for rammerne af de internationale regler vedr. grænseoverskr i-
dende transport af affald, det vil sige EUs transportforordning og Ba-
selkonventionen, er det en national kompetence i konkrete sager, at
beslutte om et skib er affald eller ej.
Det er således Frankrig, der konkret har afgjort og som også rettelig
skulle afgøre om skibet Clemenceau er affald eller ej, hvo rfor jeg ikke
har kontaktet min franske kollega om afgørelsen i dette spørgsmål .
Jeg har dog bedt ministeriet tage kontakt på embedsmandsniveau.
EU's miljøministre blev på dansk opfordring i juni 2005, enige om et
sæt rådskonklusioner, der skulle samle og binde EU i de internationa-
le forhandlinger i IMO om ophugning af skibe.
Der blev i rådskonklusionerne lagt vægt på vigtigheden af at få etab-
leret et effektivt internationalt håndhævelses system, der kan sikre, at
skibe bliver ophugget sikkert og miljømæssigt fo rsvarligt.