J.nr. M 3034-0036 Den 3. februar 2006 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 101 (alm. del   – bilag ) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 2. januar 2006. Spørgsmål  nr. 101: Kan ministeren bekræfte, at "Clemenceau " er på vej til Indien til op- hugning på trods af, at skibet indeholder store mængder asbest og andre giftstoffer, jf. vedhæftede artikel fra Hindustan Times den 27. december 2005 samt oplysninger på Greenpeace Internationals hjemmeside den 12. december 2005 (http://www.greenpeace.org/international/news/ghost-ship-121205), og at dette i givet fald vil være i modstrid med Base lkonventionen og EU's transportforordning? Svar: Ifølge de meldinger jeg har modtaget d. 23. januar 2006, så skulle Clemenceau været  kommet igennem Suez kanalen og er på vej til In- dien. Som det fremgår af besvarelse af alm. del spørgsmål 102, er det in- den for rammerne af de internationale regler vedr. eksport af affald en national kompetence i konkrete sager, at beslutte om et skib er affald eller ej. Det er således Frankrig, der konkret har afgjort og som også rettelig skulle afgøre, om sk ibet Clemenceau er affald eller ej. Den danske ambassade i Paris har desuden fra officielle franske kil- der fået følgende oplysninger om den fransk e beslutning om at sende Clemenceau til Indien.
Det fremgår, at skibet blev taget ud af drift i 1998. I 2003 blev det en- deligt besluttet, at skibet skulle ophugges. I juni 2004 indgik den fran- ske stat en aftale med et internationalt ophugningskonsortium, der betød, at en del af asbestfjernelsen og ophugningsarbejdet vil blive foretaget i Indien. Den indledende asbestfjernelse blev foretaget i Frankrig og omfattede al tilgængelig ikke -strukturel asbest, i alt 115 tons. Det blev endvidere under denne operation sikret, at skibet ikke indeholder hverken olie- rester, PCB eller andre forurenede stoffer. Tilbage resterer efter fransk skøn 45 tons asbest eller asbest -indholdende materiale, som vil skulle fjernes af konsortiets indiske underleverandør i Indien. Cl e- menceau afgik fra Toulon mod Indien den 31. december 2005. I modsætning til de officielle franske oplysninger har Greenpeace og Ban Asbestos France fremført, at skibet skønnes at indeholde min. 500 tons asbest. Det afvises fra fransk side. Desuden har den danske ambassade i New Delhi oplyst, at den indi- ske Supreme Court Monitoring Committee (SCMC), som også udtalte sig om Kong Frederik sagen, d. 6. januar 2006 i en foreløbig medd e- lelse har udtalt, at Clemenceau’s ankomst til indisk territorialfarvand vil være en overtrædelse af den indiske højesterets forbud mod i   m- port af farligt affald fra 2003. Højesteretskomiteen afholdt d. 20. januar en høring med deltagelse af parterne i sagen. Komiteen mente ikke at kunne drage en konklu- sion om Clemenceau’s indhold af asbest på baggrund af de oplysnin- ger, der kom frem under mødet, og de vil derfor mødes igen d. 6. f  e- bruar, og forventes herefter at meddele højesteret dens endelige in d- stilling i sagen. Indiens højesteret forventes den 13. februar at ville tage stillin g til komitéens indstilling, om hvorvidt skibet lovligt kan indsejle indisk ter- ritorialfarvand