J.nr. D 013-0422   Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 100 stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg (alm. del). Spørgsmål 100 ” Ministeren bedes fremsende en redegørelse for arbejdet i EU på miljøområdet i første halvår   af 2006.” Svar: Østrig og Finland   har i december 2005 præsenteret et fælles arbejdsprogram for det østrigske og finske formandskab i hhv. foråret og efteråret 2006.Det understreges heri, at arbejdet i 2006 bør koncentreres om områder, der har betydning for borgernes hverdag, og de to formandskabet vil arbejde tæt sammen for at sikre social velfærd, beskyttelse af miljøet frihed og sikkerhed for Europas borgere og for at styrke Unionens globale rolle. På miljøområdet lægger   det fælles formandskabs prog ram op til prioritering af klima, biodiversitet, luftkvali- tet og affald, ligesom der fortsat vil blive arbejdet for integration af miljø i EU’s sektorpolitikker og tværgåe n- de emner som bæredygtig produktion og fo rbrug. På klimaområdet skal Rådet i 2006 arbejde med direktivet om kvotehandel og arbejdet med næste fase af det europæiske klimaforandringsprogram, ECCP og i den internationale  sammenhæng fremme  af processen frem mod en aftale om klimaindsatsen efter 2012. På biodiversitetsområdet er begge formandskaber indstillet på at følge op på meddelelsen om biodiversitet og i foråret 2006 vil det østrigske formandskab forestå EU forberedelserne til partsmødet under Biodivers i- tetskonventionen og partsmødet under Cartagena -protokollen, Arbejdet med luftkvalitet og affald vil tage udgangspunkt i de temastrategier og forslag til direktiver som blev vedtaget i Kommissionen i hhv. november og december 2005. Herudover vil det østrigske formandskab på luftområdet fremme arbejdet med Kommissionen forslag til nye emissionsnormer for motorkøretøjer, EURO V og EURO VI. Det forventes, at alle syv temastrategier vil være vedtaget i Kommissionen inden sommeren 2006 og udover luft og affald strategierne vil de to formandskabet prioritere den marine strategi og strategien om bæredy gtig byudvikling. Det østrigske formandskab   vil i foråret arbejde aktivt med revisionen af EU’s bæredygtighedsstrategi    fra 2001. Kommissionen fremlagde kort før jul en meddelelse om revision af bæredygtighedsstrategien ” A pla  t- form for action”, som vil blive behandlet i flere rådsformationer i løbet af foråret. Udover Rådet (miljø) vil e m-
2 net blive behandlet af Rådet (landbrug og fiskeri) Rådet (transport telekommunikation og energi, Rådet ( socialpolitik, sundhed og forbruger spørgsmål) samt i ECO FIN og i Rådet for generelle anliggender. Målet er at en revision af bæredygtighedsstrategien skal vedtages af det Europæiske Råd i juni 2006. På klimaområdet, som også er blandt topprioriteterne under østrigsk formandskab vil arbejdet fokusere på opfølgni ng af partsmøderne i Montreal i december 2005, herunder i forbindelse med de planlagte topm ø der i foråret mellem hhv. Latinamerika, Japan og Rusland og EU. Det videre arbejde med miljøteknologi, herunder implementering a f ETAP handlingsplanen vil også have høj prioritet i foråret. Miljøteknologi vil være et af temaerne for det uformelle rådsmøde i fo   r- året, og miljøteknologi vil blive kædet sammen med indsatsen for offentlige grønne indkøb    . Arbejdet i miljørådet i foråret 2006 Formandskabet har udsendt foreløbige dagsordener for de to rådsmøder (miljø) i foråret 2006 hhv. den 9. marts og den 26.-27. juni. Heraf fremgår det at Rådet, afhængigt af Kommissionens arbejde med forslagene skal behandle seks egentlige retsakter, tre temastrategier og forberedelserne til tre internationale konventi- onsmøder. Herudover er der lagt op til, at Rådet skal drøfte klimaforandringer og behandle   revisionen af EU’s bæredygtighedsstrategi samt forberedelserne til forårstopmødet. Følgende sager er sat på dagsordenen med henblik  på opnåelse af politisk enighed: - Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om luftkvalitet og renere luft i Europa.  Forsla- get samler 4 eksisterende direktiver om luftkvalitet og én Rådsbeslutning. Derved opnås en forenkling af lovgivningen på området samtidig med, at begreberne i de 5 retsakter bringes i gensidig overensstem- melse. De fem retsakter, der bliver erstattet af forslaget vedrører rammedirektivet for luftkvalitet, direkt i- ver om luftens indhold af svovldioxid, nitrogendioxid og nitrogenoxider, partikler, bly, kulilte, benzen og ozon, samt en beslutning om udveksling af luftkvalitetsdata. Forslaget indebærer en skærpelse af   græ n- seværdier ne for partikler. - Forslag til forordning om typegodkendelse af motor køretøjer med hensyn til emissione   r (Euro V). Dette forslag som vil have til formål at fastsætte skærpede  emissionsnormer for nye biler og lastbiler er endnu ikke fremsat af Kommissionen. - Forslag til direktiv om vurdering og håndtering af risici for oversvømmelser. Kommissionen har endnu ikke fremsat dette forslag som vil være opfølgning af Kommissionens meddelelse af 12. april 2004. Miljøministrene vedtog i oktober 2004 konklusioner der bl.a. opfordrer Kommissionen til at fre m- lægge en handlingsplan  om forebyggelse og håndtering af oversvøm melser. - Forslag til forordning om et finansielt instrument for miljøet (Life+).   Der blev under britisk formand- skab opnået principiel politisk enighed om dette forslag. Den budgetmæssige del af forhandlinge rne kunne imidlertid ikke afsluttes før afslutning  af forhandlingerne af EU’s overordnede budget på topmødet i december 2005.. Følgende sager er sat på dagsordenen med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner: - Forberedelse af forårstopmødet 2006    –  årlig fremskridtsrapport.  Kommissionen forventes snarest at fremlægge sin årlige synteserapport om fremskridt inden for Lissabon-processen. Dette emne behandles også af andre rådsformationer herunder Rådet (konkurrenceevne) og af Rådet (socialpolitik, beskæfti- gelse og forbrugerspørgsmål).
3 - Temastrategien om luftforurening. Temastrategien var til politisk drøftelse i Rådet i december, og det østrigske formandskab vil  til rådsmødet  i marts fremlægge forslag til rådskonklusioner på bag- grund heraf. - Klima. Formandskabet vil formentligt til rådsmødet i marts  fremlægge  udkast til konklusioner om opføl g- ning på partsmødet i december 2005, herunder om processen frem mod en aftale om indsatsen efter 2012. - Biodiversitetskonventionen og Cartagena-protokollen. Partsmøderne i disse konventioner finder sted back to back i perioden 13.-31. marts 2006. Rådet skal udover konklusioner om Fællesskabets linie i forhandlingerne indenfor disse konventioner vedtage et forhandlingsmandat til Kommissionen om for- handling på Fællesskabets vegne i Biosaf ety-protokollen. - Stockholm konventionen om persistente organiske forbindelser afholder andet partsmøde i begy n- delsen af maj 2006 bl.a. om etablering af en overholdelsesmekanisme og om optagelse af nye stoffer under konventionen. Formandskabet lægger op til vedtagelse af konklusioner  på martsrådsmødet  om Fællesskabets linie i forhandlingerne - Temastrategi om forebyggelse og genanvendelse af affald. Kommissionen har kort før jul vedtaget denne temastrategi, som vil danne grundlag for de kommende års EU-regulering på affaldsområdet. Strategien vil blive underkastet en første politisk drøftelse på martsråds mødet og v il danne grundlag for rådskonklusioner på junirådsmødet. - Temastrategi om bymiljø.   Kommissionen har netop vedtaget denne temastrategi. Den forventes ved- taget i Kommissionen i begyndelsen af året. Bymiljø vil være tema for det uformelle rådsmøde i maj m   å- ned, og formandskabet vil lægge op til vedtagelse af rådskonklusioner om strategien i marts. - Forberedelse af Fællesskabets deltagelse i partsmødet indenfor Rotterdam -konventionen om grænseovers   kridende handel med farlige kemikalier. Der lægges muligvis op til vedtagelse af rådskonklusioner på rådsmødet i juni. Hovedemnerne for konventionsmødet vil være etablering af en overholdelsesmekanisme, optagelse af et nyt stof under konventionen samt finansiering af ulandenes implementering af konventionen Der lægges op til politisk debat/ fremskridtsrapport på følgende punkter: - Revision af EU’s bæredygtighedsstrategi   , politisk drøftelse på rådsmødet i marts. - Temastrategi om forebyggelse og genanvendelse af affald samt revision af affaldsrammedirekti- vet, politisk drøftelse   på rådsmødet i marts. - GMO’er –   debatten om dette punkt er bl.a. foranlediget af Danmarks opfordring på rådsmødet i oktober til en mere principiel drøftelse i Rådet af muligheder og pr oblemer ved anvendelse af GMO’er. Debatten vil finde sted på rådsmødet i marts. - Direktiv om prioriterede farlige stoffer i vandmiljøet.   Kommissionen har endnu ikke fremlagt forslag til direktiv som er en konkret udfyldning af vandrammedirektivet. I givet fald vil sagen blive behandlet på rådsmødet i juni. Enkelte sager vil under østrigsk formandskab gå videre i en anden læsning. Det gælder    forslaget til Europa- Parlamentets og Rådets direktiv om opbygning af en infrastruktur for geodata i Fællesskabet (INSPIRE) og forslaget til Europa-parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af grundvandet mod forurening. Følgende forslag vil under Østrigsk formandskab blive behandlet i forligsprocedure: Forslag til Europa  - parlamentets og Rådets direktiv om batterier og akkumulatorer og om brugte batterier og akkumulatorer, for-
4 slag til forordning om visse fluorholdige drivhusgasser samt forordningen om anvendelse af Århus  - konventionens bestemmelser på Fællesskabets institutioner. Miljørelaterede forslag i andre råd: - Rådet (konkurrenceevne) : Servicedirektivet er sat til politisk debat på rådsmødet i marts og til politisk enighed i juni.  Herudover behandler konkurrenceevnerådet forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om et -konkurrenceevne og innovations rammeprogram (CIP) som vil have relevans for finan- siering af arbejdet med miljøteknologi.  Endelig vil der være udveksling af synspunkter om bedre regul e- ring. - Rådet (landbrug og fiskeri)  behandler EU-strategi for biobrændsler, handlingsplan for skove, revis ion af forordning om animalske biprodukter - Rådet (transport, telekommunikation, energi)  behandler forslag til handlingsplan for biomasse, forslag til handlingsplan for energieffektivisering samt grønbog for Fælles energipolitik.