Folketingets Kulturudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

6. juli 2006

 

 

Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 85 og 86 (Alm.del), om momspligt for musik- og andre kulturforeninger, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 12. juni  2006.

 

 

 

Flemming Hansen

Fungerende kulturminister


Spørgsmål nr. 85 og 86

(Alm.del), om momspligt for musik- og andre kulturforeninger

Skrivelse af 12. juni 2006

 

Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren.

 

Spørgsmål nr. 85:

 

"Vil ministeren redegøre for de regler der gælder for momspligt for musik- og andre kulturforeninger? Hvilke krav skal opfyldes for at være momsfri, og er der som følge af ”Horsenssagen” sket en stramning af regler eller praksis"

 

Svar:

Jeg har bedt Skatteministeren om en udtalelse, som jeg kan henholde mig til. Skatteministeren har oplyst følgende:

 

”EU’s momsregler (det 6. momsdirektiv) indeholder en række momsfritagelser, som er obligatoriske for medlemslandene og disse fritagelser er gennemført i momsloven. Nogle fritagelser er meget specifikke, mens andre giver medlemslandene mulighed for at sætte begrænsninger for fritagelserne.

 

I momsloven findes der flere fritagelser, som kan anvendes af foreninger, herunder også af musik- og andre kulturforeninger. Jeg skal her kort nævne de tre væsentligste for spørgsmålet.

 

For det første er kulturelle aktiviteter fritaget. Fritagelsen omfatter dog ikke koncerter og lignende, hvilket fremgår direkte af loven. Som eksempler på kulturelle aktiviteter kan nævnes adgang til blomsterparker og rundvisninger på herregårdsmuseer.

 

For det andet er varer og ydelser, der leveres i forbindelse med afholdelsen af velgørende arrangementer, fritaget. Afgiftsfritagelsen meddeles efter forudgående ansøgning og gives til arrangementer af kortere varighed. Overskuddet skal fuldt ud anvendes til velgørende eller på anden måde almennyttige formål. Der er en række betingelser for fritagelsen, herunder at leveringen skal ske for arrangørens regning og risiko samt at arrangøren ikke må drive virksomhed med levering af tilsvarende varer eller ydelser. Medlemslandene kan indføre enhver nødvendig begrænsning for at sikre, at fritagelsen ikke vil kunne fremkalde konkurrencefordrejning.  I momsbekendtgørelsen er der fastsat nærmere regler. Til illustration kan nævnes koncerten til støtte for Pakistans jordskælvsofre og salg af julens ulandskalendre.

 

For det tredje er varer og ydelser, der leveres af velgørende eller på anden måde almennyttige foreninger i forbindelse med afholdelse af deres aktiviteter, fritaget. Fritagelsen betyder at foreninger, der er velgørende eller almennyttige ikke skal ansøge om fritagelse hver gang de laver arrangementer eller aktiviteter. Overskuddet skal fuldt ud anvendes til foreningens eget formål. Det er en betingelse at fritagelsen ikke vil kunne fremkalde konkurrencefordrejning og derfor er levering af varer og ydelser af forretningsmæssig karakter ikke omfattet af fritagelsen. Et eksempel kan være en musikforening med medlemmer, der årligt betaler et beløb til foreningen og dernæst har adgang til foreningens musikarrangementer.

 

Som det fremgår af ovenstående er der flere muligheder for at være fritaget for moms og praksis for de enkelte fritagelser er beskrevet i Momsvejledningens afsnit D.11.

Hverken momsreglerne eller praksis er ændret på baggrund af Horsenssagen. SKAT er sjældent i kontakt med foreningerne, idet disse i vidt omfang er momsfri og derfor ikke er registreret hos SKAT. Men den omtalte sag har naturligvis været med til at skabe fokus på foreningslivet.

 

Efter det oplyste i pressen er der tilsyneladende nogle professionelle koncertarrangører, der indsætter en velgørende eller almennyttig forening som arrangør, selvom der reelt er tale om et professionelt koncertarrangement. Modellen benyttes udelukkende for at opnå momsfritagelse for arrangementet. Det primære formål med arrangementet er således selve koncerten og ikke at indsamle så mange midler som muligt til et velgørende formål. Når de reelle og professionelle koncertarrangører har hævet løn m.v. af overskuddet, bliver der kun et mindre beløb til det velgørende formål, hvis der overhovedet bliver et overskud.

 

Er der tale om et professionelt koncertarrangement er dette momspligtig virksomhed og der skal derfor betales moms på lige fod med andre koncertarrangører som driver momspligtig koncertvirksomhed.”