Folketingets Kulturudvalg

Christiansborg

1240 København K 

17. maj 2006

 

 

Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 71 (Alm. del - bilag  117), henvendelse fra Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 20. april 2006.

 

 

 

 

Brian Mikkelsen

 


Spørgsmål nr. 71

(Alm. del - bilag 117), henvendelse fra Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer

Skrivelse af 20. april 2006

 

Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren.

 

Spørgsmål nr. 71:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. marts 2006 fra Dansk Forening for ældre Lystfartøjer, jf. KUU alm.del – bilag 117."

 

Svar:

 

 

Til brug for besvarelsen af spørgsmålet er indhentet følgende udtalelse fra Kulturarvsstyrelsen, hvortil jeg henholder mig:

 

”Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer (DFÆL) er en sammenslutning, stiftet i 1978, for alle, der interesserer sig for at bevare den danske flåde af veteranfartøjer. Foreningens formål er at medvirke til øget interesse for at bevare den gamle lystsejlerflåde.

 

DFÆL har udarbejdet rapporten ”Bare en gammel træbåd. – En rapport om en truet kulturarv og 4 forslag til kulturpolitisk handling”

 

DFÆL foreslår i rapporten:

-          at der ydes støtte til fire opsamlingspladser fordelt i landet, hvor ældre bÃ¥de kan parkeres under tag, hvilket vil stoppe forfaldsprocessen

-          at der ydes støtte til undervisningssamarbejde mellem DFÆL, træbÃ¥dsmuseerne og sejlklubberne, hvilket forventes af kunne styrke lokale og selvbærende træbÃ¥dsmiljøer

-          at der ydes støtte til gennemførelse af en national kortlægning af de ældre danske lystfartøjer

-          at mulighederne for private bÃ¥dejeres finansiering af renoveringsprojekter styrkes ved etablering af en fond

 

Indsatsen for bevaring af ældre skibe

En væsentlig del af skibsbevaring handler om at forhindre, at skibene rent fysisk forgår. Det er meget omkostningsfuldt at bevare skibe, idet de er skrøbelige og kræver meget vedligeholdelse. Grundig prioritering er derfor nødvendig.

 

Arbejdet med skibsbevaring i Danmark varetages aktuelt og fremover i et aktivt samarbejde mellem statslige, kommunale og selvejende museer og private personer samt selvejende institutioner med engagement i og interesse for skibsbevaring.

 

Kulturministeriet støtter området bl.a. gennem et årligt tilskud på 3,5 mio. kr. til Skibsbevaringsfonden, samt gennem statstilskud til statsanerkendte museer som eksempelvis Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg, Handels- og Søfartsmuseet i Helsingør og Limfjordsmuseet i Løgstør, samt gennem de statslige museer, der ejer skibe som eksempelvis skonnerten Fulton.

 

Det er Kulturarvsstyrelsens opfattelse, at den mest hensigtsmæssige sikring af den danske flåde af ældre lystfartøjer er understøttelse af den levende kulturarv i lokale skibsmiljøer samt initiativer, der sikrer, at den danske flåde forbliver flydende.

 

DFÆL bør derfor etablere et samarbejde med andre organisationer, der beskæftiger sig med skibsbevaring, eksempelvis Træskibssammenslutningen (Landsforeningen til bevarelse af danske brugsfartøjer) og Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer (Brancheorganisation for små passagerrederier). 

 

Skibsbevaringsfonden støtter blandt andet istandsættelsen af træ- og jernskibe i privat eje. I øvrigt arbejder fonden med kursusvirksomhed, der dels sikrer videreførelsen af de rette håndværksmæssige kundskaber dels understøtter muligheden for etablering af lokale og selvbærende skibsmiljøer.

 

Et samarbejde med relevante statsanerkendte museer vil desuden kunne give mulighed for at søge statslige midler til både konkrete bevaringsprojekter og til en kortlægning af den samlede danske flåde af bevaringsværdige skibe.”