Folketingets Kulturudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

5. april 2006

 

 

Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 52 (Alm. del), oprettelsen af WADA samt overordnede retningslinier for brug af ressourcer, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 8. februar 2006.

 

 

 

Brian Mikkelsen


Spørgsmål nr. 52

(Alm. del), oprettelsen af WADA samt overordnede retningslinier for brug af ressourcer jf. KUU alm. del – spørgsmål om WADA.

Skrivelse af 8. februar 2006

 

Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren.

 

Spørgsmål nr. 52:

 

Vil kulturministeren i et notat redegøre for grundlaget for WADAs stiftelse og overordnede retningslinjer herunder ressourceanvendelsen anvendt på hhv. kontrol og oplysning?

 

Svar:

 

Efter opdagelsen af det store dopingmisbrug i forbindelse med cykelløbet Tour de France i 1998 tog den internationale olympiske komite (IOC) initiativ til afholdelsen af den første konference om doping i sport, hvor man ligeledes inviterede øvrige involverede parter.

 

The World Conference on Doping in Sport blev afholdt i Lausanne i februar 1999. På konferencen blev sportsbevægelsen og repræsentanter for verdens regeringer enige om ”Lausanne deklarationen”, hvoraf det fremgår, at det er nødvendigt med partnerskab mellem de to involverede aktører, hvis man effektfuldt skal blive i stand til at bekæmpe dopingmisbrug i sporten.

 

Som en konsekvens af ”Lausanne deklarationen” blev WADA etableret i Lausanne i november 1999 (hovedkvarter flyttede i 2002 til Montreal, Canada), med henblik på at promovere og koordinere kampen mod doping i sport. WADA blev etableret som en organisation under IOC med deltagelse og støtte fra såvel Europarådet som repræsentanter fra verdens regeringer.

 

I de første år finansierede IOC hele WADAs virke, men fra år 2002 og frem har de økonomiske udgifter været delt ligelig mellem verdens regeringer og IOC. Dette partnerskab afspejles ligeledes i organisationens sammensætning, da halvdelen af medlemmerne i bestyrelsen repræsenterer idrætsbevægelsen, mens den anden halvdel repræsenterer verdens regeringer.

 

WADAs samlede budget for 2006 er på 23.489.314 USD. Af disse midler går 92% til nedenstående aktiviteter, mens den resterende del går til administration.

 

60% forskning

15% Out Of Competition Testing

15% information og uddannelsesmateriale

10% budgetreserve.

(se vedlagte bilag for yderligere oplysninger)

 

WADAs Executive Committee, der består af lige dele repræsentanter fra idrættens bevægelse og regeringsrepræsentanter, indstiller til bestyrelsen (Foundation Board), hvordan midlerne mest hensigtsmæssigt kan benyttes, hvorefter Foundation Board træffer den endelige afgørelse.

 

Det overordnede formål med WADA er at bekæmpe doping. Som det kan ses, benyttes størstedelen af WADAs midler til forskning. Forskningen er særdeles vigtig, da den udgør hjørnestenen i udvikling af nye testmetoder, der kan afsløre brug af doping og således medvirke til at beskytte alle de rene idrætsudøvere. Forskningsmidlerne uddeles af WADAs bestyrelse efter indstilling fra Health, Medical and Research komiteen.

 

15% af midlerne benyttes til dopingtests uden for konkurrence. Disse test er essentielle, da flere af de mest potente dopingsubstanser blive benyttet af udøvere uden for konkurrence, hvor de er i gang med en opbygningsfase til deres konkurrenceperiode. Ud over at have til hensigt at afsløre atleter der snyder, virker Out Of Competition test også afskrækkende for udøvere, der eventuelt overvejer at påbegynde et misbrug.

 

WADA benytter 15% af sine midler til at oplyse og uddanne udøvere om farerne ved doping. Ud fra tesen om at det er bedre at forebygge end helbrede, medvirker WADA til at udvikle en forståelse blandt især unge atleter om, at man skal afstå fra at benytte præstationsfremmende midler. Dette sker blandt andet ved WADAs Outreach projekt, hvor man fysisk er tilstede ved store idrætsbegivenheder.

 

Bilag:

Budget for 2006

Vedtægter for WADA