J. NR. 2004-12297-2 Kulturministeren Kulturministeriet Nybrogade 2 1203 København K Tlf : 33 92 33 70 Fax : 33 91 33 88 E-mail  : [email protected] Web : www.kum.dk Folketingets Kulturudvalg Christiansborg 1240 København K 3. januar 2006 Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 37 og 38 (Alm. del), Fjern- synsprogrammers starttidspunkter, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 16. decem- ber 2005. Lene Espersen fungerende kulturminister
Side 2 Spørgsmål nr. 37 og 38 (Alm. del), Fjernsynsprogrammers starttidspunkter Skrivelse af 16. december 2005 Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmål nr. 37: ’’Vil ministeren tage initiativ til at orientere tv-seerne om, hvornår tv-programmer reelt begynder, da reklame-blokkene inden programmerne efterhånden er vokset og vokset til det uoverskuelige?’’ Spørgsmål 38: ’’Vil ministeren redegøre for, om det er muligt at lave en ordning, hvor et program, som begynder kl. 20 på for eksempel TV 2 skal optages i programoversigten således: Jul i Valhal kl. 20.00 (20.08)?’’ Svar: Indledningsvis bemærkes, at da spørgsmål 37 og 38 angår samme problemstilling, tillader jeg mig at besvare dem samlet. Radio- og fjernsynsloven med tilhørende bekendtgørelser indeholder de regler, som finder anvendelse for radio- og fjernsynsforetagender, der har en programtilladelse til at udøve programvirksomhed samt foretagender, som udøver programvirksomhed på grundlag af en registrering hos Radio- og tv-nævnet. Den del af reglerne om udsendelse af reklamer, som har relevans for de stillede spørgs- mål fastslår, at udgangspunktet er, at reklamer i fjernsyn kun må sendes i blokke, som skal placeres mellem programmerne. Vedrørende omfanget af reklamer er det fastsat, at reklamer højst må udgøre 15 pct. af den enkelte tilladelseshavers daglige sendetid og højst 12 minutter pr. time. Der gælder således allerede ganske bestemte regler for, hvor lang tid der pr. time og i alt må udsendes reklameblokke. I den forbindelse vil jeg gerne tilføje, at reglerne om re- klamernes omfang har været uændrede i en ganske lang periode, og at der ikke i sig selv har været rejst kritik heraf. Med hensyn til kontrollen med om reglerne om reklamers omfang iagttages af radio- og fjernsynsforetagenderne er det i selve radio- og fjernsynsloven fastsat, at Radio- og tv- nævnet træffer den endelige administrative afgørelse om, hvorvidt bl.a. disse regler er tilsidesat af radio- og fjernsynsforetagenderne. Radio- og tv-nævnet kan behandle sager enten af egen drift eller på grundlag af modtagne klager.
Side 3 Således som retstilstanden er, er det radio- og fjernsynsforetagenderne selv, som tager stilling til programvirksomhed og programlægning. De betyder, at jeg ikke har mulighed for at blande mig i, hvornår de forskellige programmer udsendes,, ligesom jeg heller ikke har mulighed for at blande mig i spørgsmålet om annoncering af programmer i dags- pressen. Vedrørende det reelle begyndelsestidspunkt for programmer på bl.a. TV 2/DANMARK A/S bemærker jeg, at TV 2/DANMARK A/S’ indtægter skaffes ved at bringe reklame- blokke mellem programmerne, og at den noget varierende længde af disse reklameblok- ke må anses som en af grundene til, at de programtider, som er annonceret, undertiden bliver rykket. Så vidt jeg er orienteret, kan man på f.eks. TV 2/DANMARK A/S købe plads i reklameblokkene næsten helt op til den dag, hvor reklameblokken udsendes. På den baggrund kan det være vanskeligt for radio- og fjernsynsforetagendet præcist at angive, hvornår programmet begynder. Selvom det teknisk er muligt at tilvejebringe et retsgrundlag, hvorefter radio- og fjern- synsforetagenderne er forpligtede til selv at angive det præcise begyndelsestidspunkt for et program, vil det efter min opfattelse ikke være hensigtsmæssigt. Jeg henviser herved til, at det er et bærende element i reguleringen af radio- og fjernsynsforetagender, at disse har adgangen til at træffe beslutninger om programvirksomheden og programlæg- ningen.