14. november 2005 Svar på Kulturudvalgets spørgsmål nr. 24  af 9. november 2005 (Alm. del) Spørgsmål: ”Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser Avisportoudvalgets forslag til distributionsstøtte vil have for hver enkelt dagblad i Danmark på årsplan?” Svar: Udvalget om tilskuddet til befordring af dagblade offentliggjorde sin rapport den 8. november 2005. I rapporten anbefaler udvalget en ny tilskudsordning til dag- bladene, der indebærer, at tilskuddet fremover gives direkte til den enkelte udgi- ver, der herefter frit kan vælge distributør. Den anbefalede tilskudsordning består af en hovedordning, hvor tilskuddet til det enkelte dagblad fastsættes med udgangspunkt i dagbladets abonnementsoplag. Med udgangspunkt i de faktiske udgifter til bladtilskuddet i 2004 ville ca. 275 mio.kr. have været under hovedordningen.   Som supplement til hovedordningen etableres endvidere en pulje på 15 mio.kr., hvorfra især dagblade med distributionsomkostninger, der udgør en forholdsvis stor andel af de samlede omkostninger, kan søge om tilskud. Endelig anbefaler udvalget, at der etableres en overgangsordning på 30 mio.kr. med henblik på at afhjælpe dagbladenes tilpasning til den nye ordning.   De samlede udgifter antages afholdt inden for en ramme på 323 mio.kr. svarende til det faktisk udbetalte bladtilskud fra staten til Post Danmark A/S i 2004. Konsekvenserne for det enkelte dagblad af den anbefalede ordning vil generelt afhænge af både den fremtidige tilskudsfordeling og de tilpasninger, der vil finde sted på distributionsmarkedet, når udgiverne også kan få støtte til uddeling af dagblade med andre distributører end Post Danmark.   Tilpasningerne i markedet er imidlertid vanskelige at forudse. På den ene side får Post Danmark under den nuværende ordning formentlig ikke dækket sine om- kostninger ved distributionen af dagblade, hvilket tilsiger, at Post Danmark vil sætte en højere distributionspris fremover. På den anden side kan tilgangen af nye aktører indebære ændringer, der trækker i den modsatte retning gennem en mere effektiv distribution. Samlet vurderer udvalget imidlertid, at en større andel af de faktiske distributionsomkostninger under den nye ordning vil skulle bæres af dag- bladene eller disses abonnenter. Udvalget har ikke fundet det muligt at skønne over værdien af denne merudgift og dennes fordeling på de enkelte dagbladstitler.  
2 Udvalget har derimod beregnet den forventede fremtidige tilskudsfordeling under hovedordningen. Tilskudsfordelingen kan dernæst sammenlignes med de beløb, som Post Danmark hidtil har fået for at distribuere eksemplarer for de enkelte dagblade. Imidlertid er det kun tilskuddet under hovedordningen, der kan analyse- res på denne måde, da både supplementsordningen og overgangsordningen anbe- fales fordelt efter ansøgning og dermed ikke kan skønnes på forhånd.   Udvalgets beregninger af de forventede konsekvenser vedrører derfor alene ho- vedordningen, der dog omfatter langt størstedelen af det samlede tilskudsbeløb, jf. nedenstående tabel.
3 Bladtitel Langt sigt Tilskud i 2004 (mio. kr.) Det Berlingske Officin A/S B.T. 16,42 8,94 Berlingske Tidende 16,42 21,12 De Bergske Blade 5,04 1,54 Århus Stiftstidende 13,39 5,55 ErhvervsBladet 16,42 62,10 Sum 67,68 99,26 JP/Politikens Hus A/S Ekstra Bladet 8,36 5,94 Jyllands-Posten, Morgenavisen 16,42 27,30 Politiken 16,42 10,22 Sum 41,19 43,47 Øvrige landsdækkende Børsen 16,42 20,83 Information 13,42 15,27 Kristeligt Dagblad 16,42 22,61 Sum 46,26 58,70 Fyens Stiftstidende 13,39 7,76 Nordjyske Stiftstidende 13,39 9,61 Jydske Vestkysten 13,39 16,45 Sum 40,18 33,82 Dagbladet/Frederiksborg Amts Avis 13,39 4,62 Helsingør Dagblad 1,36 0,18 Holbæk Amts Venstreblad 3,38 0,47 Kalundborg Folkeblad 1,60 0,38 Sjællandske Medier 13,39 16,45 Bornholms Tidende 2,61 0,70 Lolland-Falster Folketidende 4,59 0,34 Fyns Amts Avis 3,71 0,39 Kjerteminde Avis 0,39 0,17 Horsens Folkeblad 3,49 0,36 Vejle Amts Folkeblad/Fredericia Dagblad 4,96 0,59 Midtjyllands Avis 3,20 0,42 Herning Folkeblad 2,79 0,70 Morsø Folkeblad 1,14 0,21 Skive Folkeblad 2,59 0,49 Der Nordschleswiger 0,45 1,33 Sum 63,03 27,80 Sum 258,33 263,04
4 På grund af manglende systematiske data om oplag og abonnementsoplag bemær- kes, at det ikke er alle de dagblade, der i dag bruger ordningen med befordring af Post Danmark A/S, der indgår i beregningerne. Det har således kun været muligt at inddrage de dagblade, der indberetter oplysninger til Dansk Oplagskontrol og Danske Dagblades Forening. Disse dagblade stod imidlertid for ca. 80 pct. af den samlede mængde dagblade, som Post Danmark A/S distribuerede i 2004.   Med henblik på at kunne sammenligne de beregnede tilskudsniveauer med de nuværende er det antaget, at de dagblade, der indgår i beregningerne, modtog 80 pct. af det faktiske bladtilskud til dagblade i 2004.   Det skal endelig understreges, at beregningerne er indikative for de tilskudsni- veauer, der ville gælde, såfremt den anbefalede tilskudsordning rent faktisk var indført. Det skyldes for det første, at inddragelsen af de dagblade, som ikke indgår i beregningerne, men som vil være tilskudsberettigede også i den anbefalede ord- ning, kan have konsekvenser for de anvendte tilskudssatser. For det andet vil det også kunne påvirke tilskudssatserne, hvis det samlede tilskudsberettigede oplag ændres – enten fordi dagblade lukker eller kommer til, eller fordi de eksisterende dagblades oplag ændres i forhold til de oplysninger for 2. halvår 2004, der er an- vendt i rapporten.