TALE

 

13. oktober 2005

 

Arrangement:

Samråd om større åbenhed i arkiverne

Dato og klokkeslæt:

2. november ca. kl. 10.30

Sted:

Folketinget, vær. S-092

Evt. andre forhold ministeren bør være opmærksom på:

 Ved samrådet deltager Steen Kyed

Kontaktperson:

Anne Mette Risager

 

 

 

Flg. spørgsmål ønskes drøftet ved samrådet:

 

I)

”Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete initiativer han vil tage for at sikre større åbenhed i arkiver m.v., der omhandler besættelsestiden? ”

 

Talepunkter:

 

I)

 

Arkivlovens tilgængelighedsfrister

 

 

 

Tilgængelighedsområdet

 

 

 

 

3 tiltag

 

 

 


 

 

 

Beredskab

 

 

Spørgsmål og svar

 

Spm.:

Er der ministerier, som er særlig restriktive i deres tilgængelighedspraksis eller som generelt har problemer med at overholde sagsbehandlingsfristerne?

 

Svar:

Af Tilgængelighedsudvalgets rapporter fremgår det, at det drejer sig primært om Justitsministeriet og til en vis grad deres underliggende institutioner for begge forholds vedkommende. En forholdsvis restriktiv praksis forekommer også i Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet. Men det skal retfærdigvis siges, at netop disse ministerier har produceret mange af de arkivalier, som netop berører følsomt materiale om fx besættelsen, retsopgøret og lignende. Eller det drejer sig om klassificeret materiale, som vedrører fx rigets sikkerhed, og hvor der dermed kan være gode begrundelser for at være restriktive.

 

Spm.:

Hvorfor nedsætter man ikke bare tilgængelighedsfristerne generelt ved en lovændring?

 

Svar:

Det skyldes, som jeg var inde på tidligere, at der er modsatrettede hensyn at tage. På den ene side, er der brugerne, som oftest vil ønske sig mest mulig åbenhed. På den anden side er der nødvendige hensyn at tage til fx nulevende personers private forhold og følsomme oplysninger som fx vedrører sikkerhedspolitiske spørgsmål og lignende.

 

Spm.:

Kunne det ikke være en idé at give en mere udstrakt adgang til forskere og lignende til de mere følsomme arkivalier fx fra besættelsestiden for på den måde at åbne mere op?

 

Svar:

Det er en praksis, man tidligere har benyttet, det vil sige, at bestemte forskere fik særlig fri adgang. Men i dag er det sådan, at der ikke gives såkaldt privilegeret adgang til fx særlige forskere. Det synes jeg, er et godt princip, som jeg ikke ønsker at ændre på. Når det er sagt, så vurderes en ansøgning om dispensation ud fra, hvad den pågældende ansøger vil bruge materialet til. Det fremgår også af loven, at får man adgang til ikke umiddelbart tilgængelige arkivalier, så må man ikke uberettiget offentliggøre, videregive eller udnytte fortrolige oplysninger, man har fået kendskab til. Der kan således  fastsættes særlige vilkår for brug af oplysninger.

 

Spm.:

Hvem træffer afgørelse om, hvorvidt der gives dispensation til ikke umiddelbart tilgængelige arkivalier?

 

Svar:

Det er som udgangspunkt rigsarkivaren, der behandler dispensationsansøgninger og træffer afgørelse. Men når det drejer sig om materiale, hvor myndigheder har fastsat særlige frister, skal der ske høring hos den myndighed, hvor arkivalierne stammer fra.

 

Spm.:

Hvor mange afslag og tilladelser er der givet de seneste år?

 

Svar:

Af Tilgængelighedsudvalgets seneste rapport fra 2003 er der giver 2135 tilladelser og 71 afslag. Vi har endnu ikke modtaget udvalgets rapport for 2004, men af rigsarkivarens rapport, som udvalget p.t. behandler, fremgår det, at der i 2004 er givet henholdsvis 1894 tilladelser og 69 afslag.

 

Spm.:

Kan man ikke lovgive sådan, at de private arkivalier skal have samme frister som de offentlige?

 

Svar:

Det vil være svært al den stund, at det er frivilligt at aflevere private arkivalier. Ved at forlange bestemte frister risikerer man, at de private arkivalier slet ikke bliver afleveret, og interessant materiale vil måske gå tabt for eftertiden. Når det er sagt, så vil de frister, der aftales for private arkivalier, ofte lægge sig op ad de på det tidspunkt gældende frister i arkivloven.