J. NR. 2004-11229-3 Kulturministeren Kulturministeriet Nybrogade 2 1203 København K Tlf : 33 92 33 70 Fax : 33 91 33 88 E-mail  : [email protected] Web : www.kum.dk Folketingets Kulturudvalg Christiansborg 1240 København K 25. oktober 2005 Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 2 (Alm. del), stillet af Folke- tingets Kulturudvalg den 5. oktober 2005. Brian Mikkelsen
Side 2 Spørgsmål nr. 2 (Alm. del - bilag   ), Skrivelse af 17. oktober 2005 Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmål nr. 2: "Vil ministeren redegøre for den aktuelle status for forhandlingerne under DOHA- runden vedr. ’’New services’’, herunder redegøre for på hvilken måde det forventes at påvirke dansk og europæisk kulturpolitik? Ministeren bedes endvidere redegøre for regeringens holdning og handlinger i relation til kulturpolitiske aspekter af forhandlin- gerne under DOHA-runden." Svar: Med baggrund i EU-Traktaten føres forhandlingerne i WTO/GATS af Europa- Kommissionen, som bistås af den såkaldte ’’Artikel 133-komité”, bestående af repræsen- tanter fra medlemslandene. I Danmark er Udenrigsministeriet ressortansvarlig for arbejdet i WTO --- i tæt samar- bejde med andre relevante ministerier, styrelser mv. Til at følge forhandlingerne har Udenrigsministeriet tillige etableret  rådgivende arbejdsgrupper (’’Beach Clubs’’) med deltagelse af berørte/interesserede ministerier, styrelser, erhvervs- og interesseorganisa- tioner, NGO’er mv. Tjenesteydelser på kulturområdet, herunder det audiovisuelle område, er principielt omfattet af GATS (’’General Agreement on Trade in Services’’). Rådets Konklusioner af 26. oktober 1999 indeholder imidlertid følgende forhandlings- mandat om kultur/av til Kommissionen; ’’Under de kommende WTO-forhandlinger vil EU, ligesom under Uruguay-runden, sikre, at Fællesskabet og dets medlemsstater fortsat kan bevare og udvikle deres muligheder for at definere og implementere deres respektive politikker inden for kulturområdet og med hensyn til den audiovisuelle produktion af hensyn til den kulturelle mangfoldighed’’. Dette mandat er fortsat gældende. Og EU’s seneste tjenesteydelsestilbud fra juni 2005 til WTO følger dette mandat. Dette tilbud omfatter ikke kultur/av-området, og de gæl- dende kulturpolitiske ordninger opretholdes. Herudover er det fortsat op til medlems- landene at beslutte, hvad der er ’’public services’’, og hvordan de organiseres og støttes. Det ovenfor nævnte forhandlingsmandat om kultur/av gælder principielt uanset an- vendt teknik/teknologi. Indholdet er den ledende faktor. Den kulturelle mangfoldighed skal søges sikret og fremmet så langt, det er teknisk muligt. Inden for klassifikationssektoren ’’Kommunikation….samt audiovisuelle ydelser’’ har EU tilkendegivet, at tilbudet om åbning for transmission og modtagelse af elektromag-
Side 3 netiske signaler ikke omfatter ’’broadcasting’’. EU har samtidigt tilkendegivet, at tele- kommunikationstjenester ikke omfatter den økonomiske aktivitet, der består i tilveje- bringelse af indholdstjenester, som kræver telekommunikationstjenester for at blive formidlet. EU’s tilbud forventes derfor ikke at påvirke dansk og europæisk kulturpolitik. Selv om Regeringen som udgangspunkt indtager en generel handelsliberal holdning, herunder også i DOHA-runden, vil den fortsat arbejde for, at EU og medlemsstaterne også fremover kan bevare og udvikle den kulturelle mangfoldighed.   Det er i denne forbindelse også relevant at nævne, at UNESCO den 20. oktober 2005 vedtog en konvention om kulturel mangfoldighed (’’Convention on the protection and promotion of the diversity of cultural expressions’’). Konventionen vil forbedre mulighe- derne for i internationale sammenhænge, herunder WTO, at sikre den kulturelle mang- foldighed og den nationale kulturpolitik.