J. NR. 2004-11359-2 Kulturministeren Kulturministeriet Nybrogade 2 1203 København K Tlf : 33 92 33 70 Fax : 33 91 33 88 E-mail  : [email protected] Web : www.kum.dk Folketingets Kulturudvalg Christiansborg 1240 København K 28. oktober 2005 Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 11 og 12 (Alm. del), ophavs- ret, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 12. oktober 2005. Brian Mikkelsen
Side 2 Spørgsmål nr. 11 og 12 (Alm. del), ophavsret Skrivelse af 12. oktober 2005 Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmål nr. 12: "Vil Kulturministeren i tilknytning til ovennævnte redegøre for, om ministeren ikke mener, at det er mest korrekt, at dem der kopierer også er dem, der betaler for kopier- ne?" Svar: Det er en grundtanke i det ophavsretlige system, at ophavsmanden har eneretten til kopiering af sit værk. Hvis andre vil kopiere, må de have ophavsmandens samtykke, og det opnås typisk ikke uden betaling. Jeg tror på dette system; jeg er tilhænger af en stærk ophavsret, hvor ophavsmanden kan kræve en rimelig betaling af dem, der udnyt- ter hans eller hendes værk. Omvendt må ophavsretten --- også af hensyn til sin egen fremtid --- ikke blive for stærk. Der må være undtagelser af hensyn til fx biblioteker, handicappede og private, der har betalt for et eksemplar af et værk og derefter ønsker at benytte det i forskellige sam- menhænge. På undtagelsesområdet for privatkopiering har en del lande alligevel indført forskellige former for kompensationsordninger finansieret enten af de enkelte privatkopister eller af staten. I Danmark har vi indført den såkaldte blankbåndsordning. Kompensationen kan under alle omstændigheder i sagens natur kun udgøre en brøkdel af den betaling, rettighedshaverne får, når de handler med deres værker. Det er meget vigtigt at have en stærk ophavsret, der sikrer rettighedshaverne en rimelig betaling fra dem, der køber retten til at udnytte deres værker.