Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 99 af 26. april 2006 fra Folketingets kommunalusvlag (Alm. Del) |
Spørgsmål nr. 99:
Hvilke love er der i regeringens tid vedtaget på ministerens ressortområde, der pålægger kommunerne nye krav til metode, sagsbehandling og kvalitetssystemer til løsning af opgaverne?
Svar:
I besvarelsen er det lagt til grund, at spørgsmålet ikke vedrører nye opgaver, som ved lov er pålagt kommunerne, men alene omhandler regler i lovgivningen, som stiller krav om anvendelse af en bestemt metode eller særlige kvalitetssystemer eller fastsætter særlige krav til sagsbehandlingen i forbindelse med løsningen af kommunernes opgaver.
Endelig er det lagt til grund, at spørgsmålet alene vedrører primærkommuner.
Følgende love vedtaget på Beskæftigelsesministeriets ressortområde i perioden november 2001 – maj 2006 må således anses for omfattet af spørgsmålet:
Lov nr. 1036 af 17. december 2002 om ændring af lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik |
Loven giver beskæftigelsesministeren hjemmel til at fastsætte regler for vurderingen af, hvilke aktiviteter eller tilbud der skal gives efter beskæftigelseslovgivningen (visitation). Bemyndigelsen er udmøntet.
Med henblik på at fremme et fælles digitalt datagrundlag i beskæftigelsesindsatsen gives beskæftigelsesministeren hjemmel til at fastsætte regler om kommunernes indberetning af oplysninger om personer i den kommunale beskæftigelsesindsats, datakommunikation mv. Bemyndigelsen er udmøntet og udbygget med anvendelse af fælles standarder og it-services i senere lovgivning om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.
Kommunerne skal tilmelde kontanthjælpsmodtagere, der modtager hjælpen alene på grund af ledighed til Arbejdsformidlingen samt bistå med at lægge formidlingsrelevante oplysninger i Job- og CV-banken og afholde CV-samtale. Disse regler videreføres i Lov nr. 419 af 10. juni 2003 om en aktiv beskæftigelsesindsats. |
|
|
Lov nr. 416 af 10. juni 2003 om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats |
Med henblik på at fastsætte ensartede regler for Arbejdsformidlingens og kommunens kontakt med de ledige gives beskæftigelsesministeren hjemmel til at fastsætte regler herom (kontaktforløb). Bemyndigelsen er udmøntet.
Kommunerne pålægges at give de sociale koordinationsudvalg underretning om anvendelsen af virksomhedspraktik.
Kommunerne skal fastlægge måltal for anvendelsen af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen og offentliggøre kommunens enhedsomkostninger i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen. |
|
|
Lov nr. 419 af 10. juni 2003 om en aktiv beskæftigelsesindsats. |
En ny forenklet redskabsvifte bestående af 3 redskaber: vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud erstatter de mange redskaber der kunne benyttes efter lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik.  Kontaktforløbet indføres for kontant- og starthjælpsmodtagere.
Unge under 25 Ã¥r, der modtager kontanthjælp eller starthjælp alene pÃ¥ grund af ledighed, og som ikke har en kompetencegivende uddannelse, skal senest efter 13 sammenhængende uger have tilbud, der har en varighed pÃ¥ sammenlagt 18 mÃ¥neder i form af uddannelse, der kan kombineres med virksomhedspraktik.Â
Unge under 30 år, der modtager kontanthjælp eller starthjælp alene på grund af ledighed, og som har en kompetencegivende uddannelse, skal senest efter 13 sammenhængende uger have tilbud af en varighed på sammenlagt 6 måneder, og alle 3 redskaber kan anvendes.
Alle tre redskaber kan også anvendes ved tilbud til unge under 30 år, der modtager hjælp på grund af andre problemer end ledighed.  Jobplaner afløser individuelle handlingsplaner, og bliver obligatorisk ved tilbud til kontant- og starthjælpsmodtagere.
Alle arbejdsmarkedsparate unge under 30 år skal tage en uddannelse på ordinære vilkår (dog særlige regler for visse grupper). Alle unge under 30 år skal have nyt tilbud efter senest 6 måneders ledighed (som de over 30-årige). Alle arbejdsmarkedsparate unge 25-29-årige uden kompetencegivende uddannelse har ret til uddannelsestilbud, men ikke pligt hertil. |
|
|
Lov nr. 423 af 9. juni 2004 om ændring af lov om aktiv social politik, lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats |
Beskæftigelsesministeren får hjemmel til at fastsætte regler om tilsyn med kommunernes visitationspraksis, herunder om at fratage kommunerne refusion. Bemyndigelsen er udmøntet.
Er med lov nr. 523 af 24. juni 2005 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med flere love overført til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. |
|
|
Lov nr. 304 af 2. maj 2005 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om integration af udlændinge i Danmark |
For så vidt angår ændringen af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, så er der indført pligt for Arbejdsformidlingen henholdsvis kommunerne til straks at sørge for en hurtig beskæftigelsesindsats for personer, der under en kontrolaktion træffes som ansat, og som samtidig uberettiget får udbetalt dagpenge mv., kontanthjælp eller starthjælp, eller hvor der kan rejses tvivl om pågældendes generelle rådighed. |
|
|
Lov nr. 396 af 1. juni 2005 om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel (og flere love) (En styrket sygefraværsindsats med ny visitation og opfølgning i sygedagpengesager m.v.)
|
Den kommunale sygedagpengeopfølgning styrkes med løbende visitation til 3 kategorier, samtale med alle sygemeldte ved 1. opfølgning, løbende opfølgning mindst hver 4. uge i særlige risikosager, opfølgningsplan senest efter 2. opfølgning samt styrket gradvis tilbagevenden for syge i ansættelse. Endvidere er kommunernes koordinerende indsats præciseret.
Kommunerne får adgang til at indhente en ny forbedret lægeerklæring, og reglerne om anvendelse af anden aktør præciseres.
Manglende kommunal opfølgning medfører bortfald af statsrefusion.
Formålet med ændringerne er at fremme arbejdsfastholdelse og kortest muligt sygefravær. |
|
|
Lov nr. 522 af 24. juni 2005 om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats |
Loven, der er en del af kommunalreformen, fastsætter regler om kommunernes etablering af beskæftigelsesudvalg og jobcentre i samarbejde med staten, jobcentrenes opgaver, udarbejdelse af beskæftigelsesplan og resultatrevision samt inddragelse af de lokale beskæftigelsesråd heri. Loven giver staten mulighed for at pålægge kommunen eller staten i jobcenteret at anvende andre aktører i beskæftigelsesindsatsen, hvis der er alvorlige problemer med beskæftigelsesindsatsen og kan for helt særlige målgrupper gennemføre statslige rammeudbud, som kommune og stat i jobcenteret skal anvende. Loven giver bemyndigelse til at fastsætte regler om landsdækkende krav til udbud og kontrakter med andre aktører. Bemyndigelsen er udmøntet.
Offentlige arbejdsgivere skal indlægge alle ledige stillinger i Jobnet, og beskæftigelsesministeren kan fastsætte retningslinier herfor. Bemyndigelsen er udmøntet.  |
|
|
Lov nr. 239 af 27. marts 2006 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik. |
Alle udlændinge, der er eller har været omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven, og som skal have hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller lov om arbejdsløshedsforsikring, skal have deres beskæftigelsesrettede indsats fastlagt i integrationskontrakten.
I perioden 1/7-06 til og med 30/6-08 gælder: â€Ny chance for alle†– kontant- og starthjælpsmodtagere med længerevarende passiv offentlig forsørgelse bag sig uden deltagelse i aktive tilbud skal have deres sag grundigt gennemgÃ¥et og sikres en aktiv indsats.
I perioden efter 1/7-08 gælder: Ret og pligt til gentagen aktivering for modtagere af kontant- og starthjælp, der er over 30 år, og som har problemer ud over ledighed. |
|
|
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Lovbekendtgørelse nr. 847 af 8. september 2005
|
Loven giver hjemmel til, at kommuner og arbejdsskadestyrelsen uden borgerens samtykke kan varsle hinanden elektronisk, når der bliver oprettet en sag. Ordningen er frivillig.
|
|
|
Bekendtgørelse af lov om arbejdsskadesikring Lovbekendtgørelse nr. 154 af 7. marts 2006 |
 Kommuner, der er selvforsikrede, skal som første instans tage stilling til betaling af fremtidige behandlingsudgifter i arbejdsskadesager. |
|
|
Lov nr. 437 af 10. juni om ændring af lov om arbejdsmiljø |
 Ved loven blev grænsen for at organisere  sikkerheds- og sundhedsarbejde ændret fra 5  ansatte til 10 ansatte. |