Dato:            12. april 2006

Kontor:         Forvaltningsjuridisk kt.

J.nr.:             2006-22121-4

Sagsbeh.:   MKG

Fil-navn:       FT-spm./KOU-spm. nr. 88.svar

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 88 (Alm. del), som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 21. marts 2006

 

Spørgsmål 88:

 

"Under henvisning til vedlagte artikel fra Nordjyske Stiftstidende den 12. marts 2006 bedes ministeren oplyse, om det er i overensstemmelse med den beslutning regeringen sammen med Dansk Folkeparti har truffet i forbindelse med honoreringen af medlemmer af Sammenlægningsudvalg og som samtidig er medlem af et byråd."

 

Svar:

 

Der er i bemærkningerne til lov om revision af den kommunale inddeling, som blev vedtaget af et bredt flertal af Folketinget i sommeren 2005, nøje redegjort for, hvorledes bemyndigelsen til at fastsætte regler om vederlag til sammenlægningsudvalgsmedlemmer, der i 2006 samtidig er medlemmer af en kommunalbestyrelse, påtænktes udmøntet.

 

De vederlagsregler, der efterfølgende er fastsat ved bekendtgørelse, indebærer som forudsat i bemærkningerne til inddelingsloven bl.a., at vederlaget til et sammenlægningsudvalgsmedlem, der i 2006 tillige er medlem af en kommunalbestyrelse, reduceres med 75 %.

 

Baggrunden for den valgte vederlagsmodel er, at opgavebelastningen i kommunalbestyrelser og sammenlægningsudvalg i 2006 – og vederlæggelsen herfor – skal ses samlet. Dels må arbejdsbyrden i de fortsættende kommunalbestyrelser forventes at aftage betragteligt i løbet af året, dels vil der være sammenhæng og synergi mellem de opgaver, som kendes fra den afgående kommunalbestyrelse, og de opgaver, som skal varetages i sammenlægningsudvalget.

 

Reduktionen i vederlaget for medlemskab af sammenlægningsudvalget er således ikke udtryk for en forventning om en reduceret arbejdsindsats i de nye sammenlægningsudvalg. Og det er da også mit generelle indtryk, at der ydes en særdeles stor indsats rundt omkring i landet for at sikre en succesfuld start på de nye kommuner.

 

Den vedlagte artikel rejser spørgsmål om adgangen til at melde afbud til møder i kommunalbestyrelse og sammenlægningsudvalg.

 

I den forbindelse kan jeg generelt oplyse, at hvervet som medlem af en kommunalbestyrelse eller et sammenlægningsudvalg er et borgerligt ombud. Det gælder uafhængigt af det vederlag, som ydes herfor.

 

Den kommunale valglov forudsætter således, at der består en pligt for kommunalbestyrelsesmedlemmer og sammenlægningsudvalgsmedlemmer til at varetage hvervet i den periode, de er valgt for.

 

Det anførte er dog ikke ensbetydende med, at kommunalbestyrelsesmedlemmer og sammenlægningsudvalgsmedlemmer har en ubetinget mødepligt. Mødepligten modificeres af, at det anerkendes, at medlemmet kan have lovligt forfald.

 

Lovligt forfald antages eksempelvis at foreligge, såfremt medlemmet er forhindret i at møde på grund af sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, varetagelse af andet offentlig hverv, forretninger eller lignende, jf. den kommunale styrelseslovs § 15, stk. 2, (jf. lovbekendtgørelse nr. 968 af 2. december 2003), vedrørende stedfortræderindkaldelse.

 

Det er kommunalbestyrelsen henholdsvis sammenlægningsudvalget, der træffer afgørelse om, hvorvidt forfald kan anses for lovligt forfald.