Dato:            21. april 2006

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2006-2400-39

Sagsbeh.:   NMJ

Fil-navn:       fudv01/spm/spm74

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 74 (Alm. del), som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 6. marts 2006

 

Spørgsmål 74:

"Er det en del af aftalen om en udligningsreform, at kommuner, som får tilladelse til at øge beskatningen fordi de mister store beløb, selv kan vælge sit instrument i form af højere indkomstskat, grundskyldspromille eller dækningsbidrag? Såfremt aftalen alene åbner mulighed for, at de berørte kommuner kan forhøje indkomstskatten ønskes en begrundelse for en sådan indskrænkning af det lokale demokrati."

 

Svar:

Den aftalte overgangsordningen indebærer, at de kommuner, der har gevinster på over 0,2 procent af beskatningsgrundlaget, i 2007 skal nedsætte skatten svarende til gevinsten fratrukket 0,2 procent af beskatningsgrundlaget – dog højst svarende til 0,8 procent af beskatningsgrundlaget. Skattenedsættelsen fordeles forholdsmæssigt på indkomstskat og grundskyld i forhold til kommunens beregnede skatteudskrivning på disse to skattearter.

 

De kommuner, der har tab på reformen på over 0,2 procent af beskatningsgrundlaget, har i 2007 mulighed for at sætte skatten op svarende til tabet fratrukket 0,2 procent af beskatningsgrundlaget – dog højst svarende til 0,8 procent af beskatningsgrundlaget. Skatteforhøjelsen fordeles forholdsmæssigt på indkomstskat og grundskyld i forhold til kommunens beregnede skatteudskrivning på disse to skattearter. Der er således ikke tale om, at de berørte kommuner alene kan forhøje indkomstskatten.

 

På den baggrund er der fastsat et loft over den kommunale indkomstskat, grundskyld og dækningsafgift. Dette loft fremgår af bilag E til aftalen.

 

Det kan endvidere oplyses, at dette loft for 2007 efterfølgende er udmøntet i lovforslag L 195: Forslag til lov om begrænsninger i den kommunale skatteudskrivning for 2007 og regulering af de kommunale bidrag til regionerne i 2007. Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2006. 

 

Â