"Hvilke situationer og kriterier vil være grundlag for at fordele ekstraordinære ændringer og årlige balancetilskud efter kommunernes beskatningsgrundlag i stedet for hovedreglen, hvor der fordeles efter indbyggertal?"
Udgangspunktet er, at bloktilskuddet fordeles efter indbyggertal. Men aftalen om en finansieringsreform indebærer, at ændringer i bloktilskuddet i visse tilfælde kan fordeles efter beskatningsgrundlag. Det kan dreje sig om to typer af ændringer i bloktilskuddet.
For det første kan det gælde for de ændringer, der sker i forbindelse med fastsættelsen af bloktilskuddet forud for tilskudsåret med henblik på at tilvejebringe balance i den kommunale økonomi. Hvis en sådan ændring sker af finansielle hensyn, f.eks. hvis ændringen af bloktilskuddet foretages med henblik på at neutralisere en konjunkturudvikling, som indebærer en større vækst i det kommunale skattegrundlag end i den kommunale pris- og lønudvikling, kan det være hensigtsmæssigt at fordele ændringen efter beskatningsgrundlag.
For det andet kan det gælde for de ændringer af bloktilskuddet, som kan gennemføres i løbet af tilskudsåret, hvis der sker ændringer i de forhold, der har ligget til grund for den oprindelige fastsættelse af tilskuddet. Der kan være tale om en situation, hvor kommunernes budgetlægning viser en planlagt udgiftsvækst, som overstiger det niveau, som har dannet udgangspunkt for regeringens aftale med kommunerne og dermed for fastsættelsen af årets bloktilskud. En aftaleoverskridelse for kommunerne under ét indikerer et samlet finansieringsoverskud i kommunerne, og det vil i visse tilfælde kunne være hensigtsmæssigt at neutralisere et sådant kommunalt finansieringsoverskud gennem en reduktion af bloktilskuddet fordelt efter beskatningsgrundlag.
Det skal endelig bemærkes, at en beslutning om en hel eller delvis fordeling af disse reguleringer af bloktilskuddet efter beskatningsgrundlag forudsætter tilslutning fra Folketingets Finansudvalg.