Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:           21. april 2006 Kontor:        2.ø.kt. J.nr.:            2006-2400-39 Fil-navn:      Alm del spm 61
|
"Der bedes oplyst, hvorledes finansieringen af disse særordninger tilvejebringes i 2006 med angivelse af deres omfang (og fordeling opgjort pÃ¥ sammenlagte kommuner med de fornødne afrundinger) i 2006, 2007 og 2008.â€
I besvarelsen af spørgsmål 60 er anført, at følgende særordninger indgår som en del af lovforslag L 194 om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner:
· Tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner (§ 16)
· Tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuners udgifter til medfinansiering af EU-støtteordninger (§ 17)
· Tilskud til ældreområdet (§ 18)
· Tilskud til kommuner i hovedstadsområdet, der har særlige økonomiske vanskeligheder (§ 19)
· Tilskud til kommuner med mindre øer (§ 20)
· Tilskud til kommuner på øer uden fast forbindelse (§ 21)
· Tilskud til kommunernes merudgiftsbehov vedrørende flygtninge og indvandrere (§ 22)
· Forhøjelse af tilskuddet til særligt vanskeligt stillede kommuner i 2007 (§ 38, stk. 8)
For så vidt angår ordningernes omfang henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 60.
Af disse tilskud forventes følgende fremover ligesom i 2006 at indgå på finansloven med tilvejebringelse af finansiering som led i den generelle finansiering af udgifterne på finansloven:
· Tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner (§ 16)
· Tilskud til ældreområdet (§ 18)
· Tilskud til kommuner med mindre øer (§ 20)
· Tilskud til kommuner på øer uden fast forbindelse (§ 21)
· Forhøjelse af tilskuddet til særligt vanskeligt stillede kommuner i 2007 (§ 38, stk. 8)
Det skønnes ikke muligt nærmere at belyse, hvorledes den generelle finansiering af finansloven fordeler sig på kommuner.
Tilskuddet på 18,1 mio.kr. til særligt vanskeligt stillede kommuners udgifter til medfinansiering af EU-støtteordninger (§ 17) finansieres både før og efter reformen af det generelle statstilskud (bloktilskuddet).
Tilskud til kommuner i hovedstadsområdet, der har særlige økonomiske vanskeligheder (§ 19), finansieres af samtlige kommuner i hovedstadsområdet efter en fast nøgle, der både før og efter reformen svarer til den generelle fordelingsnøgle for det generelle statstilskud (bloktilskuddet).
Endelig finansieres udgiften til tilskud til kommunernes merudgiftsbehov vedrørende flygtninge og indvandrere (§ 22) både før og efter reformen ved bidrag fra kommunerne efter samme fordelingsnøgle som for det generelle statstilskud (bloktilskuddet).
For de tre sidstnævnte ordningers vedkommende er der således tale om en finansieringsmetode, der følger fordelingsnøglen for bloktilskuddet. Denne fordelingsnøgle ændres som et led i reformen fra at være beskatningsgrundlag til at være indbyggertal.
Finansieringsændringen er dermed en del af den generelle ændring af udligningssystemet. Ændringen kan derfor ikke anskues isoleret, men virkningen af ændringen af fordelingsnøglen er indregnet i de samlede byrdefordelingsmæssige konsekvenser ved reformen, jf. lovforslagets bilag 1.Â