Dato:            21. april 2006

Kontor:         2.ø.kt.

J.nr.:             2006-2400-39

Sagsbeh.:   TJ

Fil-navn:       Alm del spm 53

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 53 (Alm. del), som Kommunaludvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 1. marts 2006

 

Spørgsmål nr. 53:

"Der ønskes en opgørelse over de kommunale finansieringskilder i 2006 fordelt på bloktilskud, udligning, puljer og egenfinansiering og den tilsvarende opgørelse for 2007 (skønnet), hvor bloktilskuddet er fordelt på bloktilskud hidrørende fra omlægningen af sundhedsopgaverne og det øvrige bloktilskud.”

 

Svar på spørgsmål nr. 53:

I forbindelse med kommunalreformen sker der en række ændringer i kommunernes udgifts- og finansieringsforhold. Der kan herunder nævnes følgende ændringer:

 

Disse ændringer fører samlet set til visse forskydninger i kommunernes finansieringssammensætning. Det skønnes, at finansieringssammensæt-ningen for kommunerne vil ændre sig som vist i tabel 1.

 

Tabel 1. Overordnet sammensætning af kommunernes finansiering før og efter kommunalreformen. Procentfordeling

 

Finansieringskilde

Før reform

Efter reform

Drifts- og anlægsindtægter

19,9

18,6

Refusioner

12,4

11,5

Generelle tilskud mv.

11,0

11,3

Skatter

55,3

57,3

Øvrige finansieringsposter

1,5

1,4

I alt

100,0

100,0

 

Beregningsforudsætningerne for tabel 1 fremgår af tabel 2. Oplysningerne om situationen før reformen er baseret på KL-kommunernes budget for 2005, mens beregningen af ændringerne i forbindelse med kommunalreformen fortrinsvis bygger på oplysningerne i rapporten om et nyt tilskuds- og udligningssystem fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets Finansieringsudvalg, december 2005. Disse ændringer er ligeledes beregnet i 2005-niveau og er opgjort eksklusive København og Frederiksberg. I noterne efter tabellen er angivet nærmere om indholdet i tallene.

 

Det skal navnlig fremhæves, at de absolutte tal i tabellen alene dækker KL-kommunerne.

 

Tabel 2. Oversigt over ændringer i kommunernes udgifts- og finansieringsforhold i forbindelse med kommunalreformen. Ekskl. København og Frederiksberg Kommuner. (- = indtægt)

 

Mia.kr., 2005-niveau

Udgangs-punkt

Budget

2005

Nye opgaver

Overførte amtsskatter

Omlægning af skatter

Bloktilskudskompensation

I alt efter reform

Drift og anlæg, bruttoudgift

264,6

19,5

 

 

 

284,2

Heraf nye sundheds-udg., ekskl. gr.bidr.

 

7,8

 

 

 

7,8

 

 

 

 

 

 

 

Drifts- og anlægsindtægter

-52,7

 

 

 

 

-52,7

Refusioner

 

-32,7

 

 

 

 

-32,7

Generelle tilskud, momsbidrag mv.

-29,0

5,5

 

 

-8,5

-32,0

Skatter

 

-146,3

 

-31,2

14,6

 

-162,8

Øvrige finansieringsposter

-3,9

 

 

 

 

-3,9

Indtægter i alt

 

-264,6

 

 

 

 

-284,1

 

Til de enkelte oplysninger i tabellen kan knyttes følgende kommentarer:

 

Nye opgaver: De samlede nye opgaver er af Finansieringsudvalget beregnet til at udgøre 28,6 mia. kr. for hele landet. Heraf udgør udgifterne på sundhedsområdet i alt 14,6 mia.kr., inkl. grundbidraget på 5,6 mia.kr. I tabellen er fratrukket tallene for Københavns og Frederiksberg Kommuner.  Grundbidrag fra kommunerne til finansiering af regionernes sundheds- og udviklingsområder er udskilt og placeret som en finansiel udgift under generelle tilskud mv. Grundbidraget for sundhed udgør for KL-kommunerne 5 mia.kr. ud af de anførte 5,5 mia.kr. Tallet for nye opgaver er et nettotal. Der er således set bort fra, at der som led i opgaveomlægningen også indføres mindre ændringer i refusionsordninger mv.

Overførte amtsskatter: De samlede overførte amtsskatter er af Finansieringsudvalget beregnet til 35,6 mia.kr, inkl. ejendomsværdiskat. I tabellen er fratrukket tallene for Københavns og Frederiksberg Kommuner. Finansieringsudvalgets tal omfatter ikke harmoniseringen af dækningsafgiftssatserne for offentlige ejendomme. Dette forhold skønnes dog for KL-kommunerne at være af beløbsmæssigt mindre omfang.

Omlagte skatter: Tabellen viser for KL-kommunerne det samlede kommunale provenu af ejendomsværdiskat, inkl. amtsdelen, samt pensionsafgift og aktieindkomstskat.

Bloktilskudskompensation: Tallet er udtryk for det resterende kompensationsbehov efter de øvrige ændringer. Der er set bort fra eventuelle forskydninger i tilskuds- og udligningsfordelingen mellem København og Frederiksberg Kommuner og det øvrige land.

 

Det bemærkes, at omlægning af særordninger og omlægning af momsbidrag ikke fremgår eksplicit af tabellen, idet disse omlægninger sker mellem forskellige underkonti inden for posten generelle tilskud, momsbidrag mv.