Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:           21. april 2006 Kontor:        2.ø.kt. J.nr.:            2006-2400-39 Fil-navn:      Alm del spm 53
|
"Der ønskes en opgørelse over de kommunale finansieringskilder i 2006 fordelt pÃ¥ bloktilskud, udligning, puljer og egenfinansiering og den tilsvarende opgørelse for 2007 (skønnet), hvor bloktilskuddet er fordelt pÃ¥ bloktilskud hidrørende fra omlægningen af sundhedsopgaverne og det øvrige bloktilskud.â€
I forbindelse med kommunalreformen sker der en række ændringer i kommunernes udgifts- og finansieringsforhold. Der kan herunder nævnes følgende ændringer:
Disse ændringer fører samlet set til visse forskydninger i kommunernes finansieringssammensætning. Det skønnes, at finansieringssammensæt-ningen for kommunerne vil ændre sig som vist i tabel 1.
Tabel 1. Overordnet sammensætning af kommunernes finansiering før og efter kommunalreformen. Procentfordeling
Finansieringskilde |
Før reform |
Efter reform |
Drifts- og anlægsindtægter |
19,9 |
18,6 |
Refusioner |
12,4 |
11,5 |
Generelle tilskud mv. |
11,0 |
11,3 |
Skatter |
55,3 |
57,3 |
Øvrige finansieringsposter |
1,5 |
1,4 |
I alt |
100,0 |
100,0 |
Beregningsforudsætningerne for tabel 1 fremgår af tabel 2. Oplysningerne om situationen før reformen er baseret på KL-kommunernes budget for 2005, mens beregningen af ændringerne i forbindelse med kommunalreformen fortrinsvis bygger på oplysningerne i rapporten om et nyt tilskuds- og udligningssystem fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets Finansieringsudvalg, december 2005. Disse ændringer er ligeledes beregnet i 2005-niveau og er opgjort eksklusive København og Frederiksberg. I noterne efter tabellen er angivet nærmere om indholdet i tallene.
Det skal navnlig fremhæves, at de absolutte tal i tabellen alene dækker KL-kommunerne.
Tabel 2. Oversigt over ændringer i kommunernes udgifts- og finansieringsforhold i forbindelse med kommunalreformen. Ekskl. København og Frederiksberg Kommuner. (- = indtægt)
Mia.kr., 2005-niveau |
Udgangs-punkt Budget 2005 |
Nye opgaver |
Overførte amtsskatter |
Omlægning af skatter |
Bloktilskudskompensation |
I alt efter reform |
Drift og anlæg, bruttoudgift |
264,6 |
19,5 |
|
|
|
284,2 |
Heraf nye sundheds-udg., ekskl. gr.bidr. |
|
7,8 |
|
|
|
7,8 |
|
|
|
|
|
|
|
Drifts- og anlægsindtægter |
-52,7 |
|
|
|
|
-52,7 |
Refusioner
|
-32,7 |
|
|
|
|
-32,7 |
Generelle tilskud, momsbidrag mv. |
-29,0 |
5,5 |
|
|
-8,5 |
-32,0 |
Skatter
|
-146,3 |
|
-31,2 |
14,6 |
|
-162,8 |
Øvrige finansieringsposter |
-3,9 |
|
|
|
|
-3,9 |
Indtægter i alt
|
-264,6 |
|
|
|
|
-284,1 |
Til de enkelte oplysninger i tabellen kan knyttes følgende kommentarer:
Nye opgaver: De samlede nye opgaver er af Finansieringsudvalget beregnet til at udgøre 28,6 mia. kr. for hele landet. Heraf udgør udgifterne på sundhedsområdet i alt 14,6 mia.kr., inkl. grundbidraget på 5,6 mia.kr. I tabellen er fratrukket tallene for Københavns og Frederiksberg Kommuner. Grundbidrag fra kommunerne til finansiering af regionernes sundheds- og udviklingsområder er udskilt og placeret som en finansiel udgift under generelle tilskud mv. Grundbidraget for sundhed udgør for KL-kommunerne 5 mia.kr. ud af de anførte 5,5 mia.kr. Tallet for nye opgaver er et nettotal. Der er således set bort fra, at der som led i opgaveomlægningen også indføres mindre ændringer i refusionsordninger mv.
Overførte amtsskatter: De samlede overførte amtsskatter er af Finansieringsudvalget beregnet til 35,6 mia.kr, inkl. ejendomsværdiskat. I tabellen er fratrukket tallene for Københavns og Frederiksberg Kommuner. Finansieringsudvalgets tal omfatter ikke harmoniseringen af dækningsafgiftssatserne for offentlige ejendomme. Dette forhold skønnes dog for KL-kommunerne at være af beløbsmæssigt mindre omfang.
Omlagte skatter: Tabellen viser for KL-kommunerne det samlede kommunale provenu af ejendomsværdiskat, inkl. amtsdelen, samt pensionsafgift og aktieindkomstskat.
Bloktilskudskompensation: Tallet er udtryk for det resterende kompensationsbehov efter de øvrige ændringer. Der er set bort fra eventuelle forskydninger i tilskuds- og udligningsfordelingen mellem København og Frederiksberg Kommuner og det øvrige land.
Det bemærkes, at omlægning af særordninger og omlægning af momsbidrag ikke fremgår eksplicit af tabellen, idet disse omlægninger sker mellem forskellige underkonti inden for posten generelle tilskud, momsbidrag mv.