Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 22. marts 2006
Kontor:        Kommunaløkonomisk
kt.
J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2006-2400-39
Sagsbeh.:Â Â NMJ
Fil-navn:Â Â Â Â Â Â fudv01/spm/spm 39
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 39 (Alm. del), som Folketingets Kommunaludvalg har
stillet til indenrigs- og sundÂhedsministeren den 1. marts
2006
Spørgsmål 39:
"Udvalget udbeder sig
en oversigt for hver enkelt kommune af de elementer, der indgår i beregningen
af nettobidrag/nettotilskud til udligningen, herunder bidrag/tilskud som følge
af udskrivningsgrundlaget, inddragelse af selskabsskatten, grundskyld,
ejendomsværdiskat og dækningsafgift samt overudligning og sær-tilskud."
Svar:
I vedlagte tabel er vist de tilskud og bidrag,
der er beregnet i forbindelse med aftalen om et nyt kommunalt
finansieringssystem af 27. februar 2006. Beregningerne er foretaget i
2005-niveau. Det bemærkes, at særtilskudsordningerne ikke indgår i tabellen.
Tilskud fra disse ordninger fordeles efter ansøgning på baggrund af
kommunespecifikke forhold. Disse forhold kendes ikke nu, og det kan derfor
heller ikke på nuværende tidspunkt vurderes, hvordan disse tilskud vil blive
fordelt for 2007, hvor reformen skal træde i kraft.
Tabellen indeholder følgende:
- Søjle 1.:
Landsudligning kommunernes beregnede strukturelle underskud. Det strukturelle
underskud beregnes som forskellen mellem en kommunes udgiftsbehov og en
kommunes skatteindtægter beregnet ved et gennemsnitligt beskatningsniveau.
Udligningsniveauet er 58 pct.
- Søjle 2.:
Hovedstadsudligning af hovedstadskommunernes beregnede strukturelle
underskud. Udligningsniveauet i hovedstadsudligningen er 27 pct.
- Søjle 3.:
Beregnede virkninger af overudligningsbestemmelsen.
- Søjle 4.:
Tilskud til ugunstigt stillede kommuner. Tilskuddet ydes til de kommuner,
som har et særligt stort strukturelt underskud. Grænsen er her sat til et
strukturelt underskud pr. indbygger, som overstiger 25 pct. af de
gennemsnitlige kommunale nettodrifts- og anlægsudgifter. Tilskuddet
beregnes som 32 pct. af den del af en kommunes strukturelle underskud, der
overstiger grænsen på 25 pct. af de gennemsnitlige nettodrifts- og anlægsudgifter.
- Søjle 5.: Statstilskud
fordelt efter folketal. Det bemærkes, at i det nye system vil en del af
statens tilskud skulle anvendes til finansiering af udligningstilskuddet.
Hovedparten af tilskuddet til landsudligningen, jf. søjle 1, og hele
tilskuddet til ugunstigt stillede kommuner, jf. søjle 4, er således finansieret
af staten.
- Søjle 6.:
Tilskud fra udligningsordningen vedr. indvandrere og flygtninge.
- Søjle 7.: Bidrag
til udligningsordningen vedr. indvandrere og flygtninge.
- Søjle 8.:
Ø-tilskud, det vil sige det særlige tilskud til Læsø, Samsø, Ærø og
Bornholms Kommuner.
- Søjle 9.:
Tilskud til kommuner med mindre øer, det vil sige det tilskud, der ydes
som følge af omlægning af de hidtidige tilskudsordninger til kommuner med
mindre øer.
- Søjle 10.:
Tilskud og bidrag vedrørende udligningen af selskabsskat.
- Søjle 11.: Sum
af søjle 1-10.
Â
Â