Besvarelse af KOU alm. del Spørgsmål 24Spørgsmål:Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 13. december 2005 om samråds-spørgsmål C (kommuner og amters budgetter for 2006) Svar:Talepunkter vedlagt.
2Talepunkter til FM - samråd i KOU den 13. dec. 2005 Indledende bemærkningerRegeringen og de kommunale organisationer indgik i foråret klare aftaler om kommunernes og amternes økonomi for 2006. Aftalerne giver kommuner og amter mulighed for en realvækst i serviceud-gifterne i 2006 på blandt andet sundheds- og ældreområdet som er fuldt fi-nansieret, herunder ved statslige puljer i forbindelse med finansloven. Sam-tidig sikres borgerne laver daginstitutionstakster.Samtidig anerkender aftalerne, at kommuner og amter i forbindelse med overgangen til en ny kommunal struktur står over for særlige udfordringer. Aftalerne indeholder derfor en mulighed for lånedispensation på 1,5 mia.kr til investeringer i datasamkøringer osv. afledt af overgangen til en ny kom-munal struktur.Budgetterne for 2006Resultatet af budgetlægningen for 2006 i kommuner og amter giver potenti-elt mulighed for en betydelig vækst og dermed overskridelser af de aftaler, der er indgået. For KL kommunerne viser budgetterne et udgiftsniveau, som ligger godt 2 mia.kr. over det aftalte. Amternes budgetter ligger ca. 0,8 mia.kr. over det aftalte. Samtidig er der et rekordstort likviditetsforbrug på over 4 mia.kr. i den kommunale sektor. Det er bristede forudsætninger i forhold til aftalerne og tyder på overskuds-finansiering i både kommuner og amter. Der er tegn på, at en del af forklaringen på den høje vækst er, at visse kom-muner, der skal sammenlægges, og amter tænker kortsigtet op til overgan-gen til en ny kommunal struktur. Men også nogle kommuner, der ikke skal sammenlægges har en høj vækst i udgifterne. Regeringens reaktionerRegeringen har afholdt møder med de kommunale organisationer for at drøfte det foreløbige resultat af budgetlægningen.
3Det er tilkendegivet, at aftalerne skal overholdes. Der skal føres en ansvarlig økonomisk politik og sikres en holdbar udvikling i de offentlige udgifter. Dette er særligt vigtigt i 2006 af hensyn til overgangen til en ny kommunal struktur og ikke mindst som følge af den aktuelle konjunktursituation. Regeringen ønsker at de kommunale budgetter for 2006 bliver revurderet. Det har vi givet udtryk for over for de kommunale organisationer. Regeringen agter efter afholdelse af endnu et møde med KL og Amtsråds-foreningen at skrive direkte til kommuner og amter og meddele, at der bør ske en revurdering af budgetterne for 2006 frem til den 15. februar 2006. De nye kommunalbestyrelser skal have en chance til og samtidig vi vil give sammenlægningsudvalgene bedre redskaber i forhold til de økonomiske dispositioner. Styrkelsen af sammenlægningsudvalgene skal ses i sammenhæng med, at regeringen vil sikre, at det er langsigtede overvejelser, der ligger bag budget-terne i sammenlægningskommuner i 2006. Vi kan ikke tillade, at der op til kommunesammenlægningerne føres en kort-sigtet politik, som indebærer, at de ny kommuner får et vanskeligt økono-misk udgangspunkt. Det vil betyde at der herefter vil skulle ske tilpasninger over en lang årrække. Tekstanmærkning på finanslovenI forlængelse af resultatet af budgetlægningen for har regeringen søgt tilslut-ning til en tekstanmærkning på finansloven. Tekstanmærkningen giver be-myndigelse til at modregne et beløb i statstilskuddet til kommuner og amter, hvis budgetterne for 2006 mod forventning ikke viser aftaleoverholdelse. Regeringen har imidlertid fuld tillid til, at kommuner og amter frem mod midten af februar 2006 vil revurdere budgetterne, og at det vil føre til at kommuner og amter overholder aftalerne. Hensigten med tekstanmærkningerne er dog at give regeringen en hjemmel - såfremt det ikke lykkedes kommuner og amter at overholde aftalen - til at kunne neutralisere et muligt skred i det kommunale og amtskommunale forbrug for at undgå overophedning.
4Hvilke dele af budgetterne skal kommuner og amter beskære?Aftalerne med kommuner og amter er kollektive og indgås for kommunerne henholdsvis amterne under ét. Som det fremgår af aftalen med kommunerne for 2006 støtter regeringen op om et aftalesystem, hvor kommuner (og amter) selv prioriterer indenfor de rammer, som er aftalt med regeringen. Aftaler er noget man overholder. Jeg mener derfor ikke, at regeringen skal forholde sig til, hvordan kommu-ner og amter prioriterer udgifter, så de holder sig indenfor rammerne af de indgåede aftaler. Var det tilfældet ville der ikke være tale om et aftalesystem, men derimod om et statsligt diktat. De lokale politikere har nu frem til midten af februar 2006, hvor de kan drøfte budgetterne for 2006 og sikre den nødvendige tilpasning af budget-terne. De kommunale organisationer har en vigtig opgave i at understøtte denne proces. Jeg vil hermed gerne overlade ordet til indenrigs- og sundhedsministeren, som vil uddybe.