Besvarelse af KOU alm. del – Spørgsmål 24 Spørgsmål: ”Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 13. december 2005 om samråds- spørgsmål C (kommuner og amters budgetter for 2006)” Svar: Talepunkter vedlagt.
2 Talepunkter til FM - samråd i KOU den 13. dec. 2005 Indledende bemærkninger Regeringen  og  de  kommunale  organisationer  indgik  i  foråret  klare  aftaler om kommunernes og amternes økonomi for 2006. Aftalerne giver kommuner og amter mulighed for en realvækst i serviceud- gifterne i 2006 på blandt andet sundheds- og ældreområdet som er fuldt fi- nansieret, herunder ved statslige puljer i forbindelse med finansloven. Sam- tidig sikres borgerne laver daginstitutionstakster. Samtidig  anerkender  aftalerne,  at  kommuner  og  amter  i  forbindelse  med overgangen til en ny kommunal struktur står over for særlige udfordringer. Aftalerne indeholder derfor en mulighed for lånedispensation på 1,5 mia.kr til investeringer i datasamkøringer osv. afledt af overgangen til en ny kom- munal struktur. Budgetterne for 2006 Resultatet af budgetlægningen for 2006 i kommuner og amter giver potenti- elt mulighed for en betydelig vækst og dermed overskridelser af de aftaler, der er indgået. For KL kommunerne viser budgetterne et udgiftsniveau, som ligger godt 2 mia.kr. over det aftalte. Amternes budgetter ligger ca. 0,8 mia.kr. over det aftalte. Samtidig er der et rekordstort likviditetsforbrug på over 4 mia.kr. i den kommunale sektor.   Det er bristede forudsætninger i forhold til aftalerne og tyder på overskuds- finansiering i både kommuner og amter.   Der er tegn på, at en del af forklaringen på den høje vækst er, at visse kom- muner, der skal sammenlægges, og amter tænker kortsigtet op til overgan- gen til en ny kommunal struktur. Men også nogle kommuner, der ikke skal sammenlægges har en høj vækst i udgifterne. Regeringens reaktioner Regeringen  har  afholdt  møder  med  de  kommunale  organisationer  for  at drøfte det foreløbige resultat af budgetlægningen.
3 Det er tilkendegivet, at aftalerne skal overholdes. Der skal føres en ansvarlig økonomisk politik og sikres en holdbar udvikling i de offentlige udgifter. Dette er særligt vigtigt i 2006 af hensyn til overgangen til en ny kommunal struktur og ikke mindst som følge af den aktuelle konjunktursituation. Regeringen ønsker at de kommunale budgetter for 2006 bliver revurderet. Det har vi givet udtryk for over for de kommunale organisationer. Regeringen agter efter afholdelse af endnu et møde med KL og Amtsråds- foreningen at skrive direkte til kommuner og amter og meddele, at der bør ske en revurdering af budgetterne for 2006 frem til den 15. februar 2006. De  nye  kommunalbestyrelser  skal  have  en  chance  til  –  og  samtidig  vi  vil give sammenlægningsudvalgene bedre redskaber i forhold til de økonomiske dispositioner.   Styrkelsen  af  sammenlægningsudvalgene  skal  ses  i  sammenhæng  med,  at regeringen vil sikre, at det er langsigtede overvejelser, der ligger bag budget- terne i sammenlægningskommuner i 2006. Vi kan ikke tillade, at der op til kommunesammenlægningerne føres en kort- sigtet politik, som indebærer, at de ny kommuner får et vanskeligt økono- misk udgangspunkt. Det vil betyde at der herefter vil skulle ske tilpasninger over en lang årrække. Tekstanmærkning på finansloven I forlængelse af resultatet af budgetlægningen for har regeringen søgt tilslut- ning  til  en  tekstanmærkning  på  finansloven.  Tekstanmærkningen  giver  be- myndigelse til at modregne et beløb i statstilskuddet til kommuner og amter, hvis budgetterne for 2006 mod forventning ikke viser aftaleoverholdelse. Regeringen  har  imidlertid  fuld  tillid  til,  at  kommuner  og  amter  frem  mod midten  af  februar  2006  vil  revurdere  budgetterne,  og  at  det  vil  føre  til  at kommuner og amter overholder aftalerne. Hensigten med tekstanmærkningerne er dog at give regeringen en hjemmel - såfremt det ikke lykkedes kommuner og amter at overholde aftalen - til at kunne  neutralisere  et  muligt  skred  i  det kommunale  og  amtskommunale forbrug for at undgå overophedning.
4 Hvilke dele af budgetterne skal kommuner og amter beskære? Aftalerne med kommuner og amter er kollektive og indgås for kommunerne henholdsvis amterne under ét. Som det fremgår af aftalen med kommunerne for 2006 støtter regeringen op om et aftalesystem, hvor kommuner (og amter) selv prioriterer indenfor de rammer, som er aftalt med regeringen. Aftaler er noget man overholder. Jeg mener derfor ikke, at regeringen skal forholde sig til, hvordan kommu- ner og amter prioriterer udgifter, så de holder sig indenfor rammerne af de indgåede aftaler. Var det tilfældet ville der ikke være tale om et aftalesystem, men derimod om et statsligt diktat. De lokale politikere har nu frem til midten af februar 2006, hvor de kan drøfte budgetterne for 2006 og sikre den nødvendige tilpasning af budget- terne. De kommunale organisationer har en vigtig opgave i at understøtte denne proces. Jeg  vil  hermed  gerne  overlade  ordet  til  indenrigs-  og  sundhedsministeren, som vil uddybe.