TALEPAPIR Det talte ord gælder Tilhørerkreds: Anledning: Taletid: Tid og sted: Kommunaludvalget, åbent samråd Samråd om reduktion af kommunale og amtslige budgetter 10 min. Folketinget 13. december 2005, kl. 10.15
2 Samråd vedrørende  nedjustering af de kommunale og amtskommunale budgetter,  som  KOU  har  indkaldt   finansministeren  og  indenrigs-  og sundhedsministeren tilden     13. december 2005 Samrådsspørgsmålet lyder : "Ministrene bedes oplyse, hvilke dele af de af kommunerne og amternes vedtagne budgetter for 2006, regeringen ønsker at beskære i forlængelse af de drøftelser, der har været ført efter kommunalvalget med de kommunale organisationer.”
3 Svar (mundtligt): [Kommuneaftalerne fra juni finansierer et tilfredsstillende niveau] Som   finansministeren   netop   har   redegjort   for,   blev   der   i   sommer sammen    med    de    kommunale    parter    aftalt    rammerne    for    et tilfredsstillende  serviceniveau  til  næste  år.  Den  situation  vi  står  i  nu, viser, at budgetterne tilsiger et væsentligt højere niveau. En nedjustering af budgetterne til det aftalte niveau vil derfor ikke betyde en forringelse i forhold til det aftalte – og forudsatte – serviceniveau.
4 Lad mig også erindre om, at budgetåret jo slet ikke begyndt endnu, så derfor behøver der ikke at blive tale om , at noget skal skæres væk. Det handler  derimod  om  at  sikre,  at  de  niveauer,  der  blev  aftalt  i  sommer, bliver leveret.
5 [Kommunerne får selv mulighed for at adressere problemet] Det er dét, der er baggrunden for, at vi nu giver kommunerne tid til selv at genoverveje, om der kan være dele at budgetterne, der har været lidt for  optimistiske,  set  i  lyset  af  den  aftale  som  kommunerne  i  fællesskab har  indgået.  Vi  vil  afvente  frem  til  februar  måned,  at  kommunerne foretager  de  nødvendige  tilpasninger  til  budgetterne ,  før  end  v i  tager endeligt stilling til aftaleoverholdelsen.
6 [Styrkelse af kompetencer i sammenlægnings og forberedelsesudvalg] Der er behov for at se på budgetterne i alle typer kommunale enheder, men ud fra tallene nok et særligt behov i de kommuner der skal lægg  es sammen. For  at  understøtte  proces sen  i  sammenlægningskommunerne  har  vi tilkendegivet,  at  der  vil  blive  foretaget  en  forstærkning  af   de  allerede gældende  regler  for ,  hvordan  sammenlægningsudvalg ene  kan  påvirke de   økonomiske   dispositioner   i   de    sammenlægni ngskommuner,   som udvalgene skal overtage ansvaret for. Tilsvarende bliver forberedelsesudvalgenes kompetencer i forhold til amterne styrket.
7 [Regeringens efterfølgende tiltag er ikke besluttet] Det  er  vores  forhåbning,  at  vi,  når  vi  skal  opgøre  en  ny  statu s  over budgetterne vil se, at det flugter godt med de aftalte niveauer. Regeringen vil indsamle oplysninger om de reviderede budgetter medio februar til næste år, og derefter gøre en   status for situationen. Hvis vores forhåbninger  bliver  opfyldt,  vil  der  ikke  være  behov  for  at  reducere bloktilskuddet. Men det er på den anden side klart, at vi har set os nødsaget til at have en mulighed for at kunne reagere, såfremt det bliver nødvendigt.
8 [Spørgsmålet om hvilke dele af budgettet der skal beskæres] Og  det  leder  mig  frem  til  spørgsmål et,  som  Kommunaludvalget  ønsker en drøftelse af  – nemlig hvilke dele af budgetterne regeringen ønsker at beskære.   Lad  mig  her  slå  helt  fast,  at  regeringen  hverken  kan  eller  vil udstede  krav  om,  hvilken  størrelse   bestemte  dele  af  de  kommunale budgetter der skal have. Regeringens opgave består i at sikre en sund og   bæredygtig    samfundsøkonomisk    udvikling   –   som   blandt   andet fastlægges i kommuneaftalerne  – mens kommuner og amter skal sørge for  at  borgerne  får de  bedst  mulige servicetilbud for deres skattekroner indenfor de aftalte rammer.
9 [Grundlæggende fordeling af ansvar] Sådan   som   ansvarsfordelingen   er   mellem   stat   og   kommuner,   er udgangspunktet  netop,  at  kommuner  og  amter  selv  skal  justere  deres budgetter   ind   på   linie   med   aftalerne  –   eventuelt   efter   påbud   fra sammenlægnings -  og  forberedelsesudvalg.  Vi  har  således  tillid  til,  at disse  udvalg  ser  deres  interesse  i, at  de  nye  kommuner  fødes  med en sund økonomi.
10 Såfremt kommuner og amter ikke tager regeringens henstilling til sig, vil der  ikke  blive  tale  om  at  regeringen  griber  ind  på  bestemte  områder – sådan som Kommunaludvalget forudsætter i spørgsmålet  – men derimod en   indirekte   påvirkning   fra   finansieringssiden  –   via   en   reduktion   af bloktilskuddet.  Men  også  her  er  det  de  enkelte  kommuner,  der  har ansvaret for at budgetlægge.
11 [En eventuel reduktion af bloktilskuddet kan fordeles på forskellige måder ] Hvis   det   til  foråret   viser   sig,   at   det   er   nødvendigt   at    reducere   de kommunale     bloktilskud     for     at     sikre     den     samfundsøkonomiske ansvarlighed, er der tre muligheder for hvordan reduktionen kan fordeles på   kommunerne:   Det   kan   enten   ske   efter   en   nøgle   baseret   på beskatningsgrundlag   (som   er   de   nuværende   regler)    eller   en   nøgle baseret på udgiftsvækst  – og det vil herudover være muligt at anvende en kombination af de to.
12 [Fordeling af reduktion efter realvækst] Muligheden    for    at    inddrage    realvæksten    som    fordelingsnøgle    er selvfølgelig motiveret af, at det er realvæksten i budgetterne, der   bryder med  det  aftalte,  hvis  der  ikke  rettes  op  i  tide.  Men  –  det  vil  jeg  gerne understrege det er stadig en fordelingsnøgle for en bloktilskudsreduktion   og   ikke   et   påbud   om   at   reducere   bestemte udgiftsposter. Og jeg vil da også tilføje, at der skal være noget der taler for at fravige den almindelige fordelingsnøgle   – at de få ikke bør kunne ødelægge det for de mange.
13 [Afslutning] Og    til    sidst    –    som    svar    på    jeres    spørgsmål    -    uanset    om aftaleoverholdelsen kommer til veje ved frivillig tilpasning af budgetterne, eller ved reduktion af bloktilskuddet, vil det alene være kommunernes og amternes beslutning, hvordan serviceudbudet skal udformes indenfor de givne rammer.