"Hvilke love er der i regeringens tid vedtaget på ministerens ressortområde, der pålægger kommunerne nye krav til metode, sagsbehandling og kvalitetssystemer til løsning af opgaverne?"
I besvarelsen er det lagt til grund, at spørgsmålet ikke vedrører nye opgaver, som ved lov er pålagt kommunerne, men alene omhandler regler i lovgivningen, som stiller krav om anvendelse af en bestemt metode eller særlige kvalitetssystemer eller fastsætter særlige krav til sagsbehandlingen i forbindelse med løsningen af kommunernes opgaver.
Det er endvidere lagt til grund, at spørgsmålet alene vedrører primærkommuner.
Endelig er det lagt til grund, at spørgsmålet ikke omfatter lovgivning, der særligt regulerer oprettelsen af nye kommuner samt fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter i forbindelse med gennemførelsen af kommunalreformen.
På Indenrigs- og Sundhedsministeriets ressortområde må følgende love vedtaget i perioden november 2001 – maj 2006 således anses for omfattet af spørgsmålet:
Lovens titel |
Kort beskrivelse af, hvilke nye krav der pålægges kommunerne til metode, sagsbehandling og kvalitetssystemer til løsning af opgaverne |
Lov nr. 242 af 1. maj 2002 om ændring af lov om hjemmesygeplejerskeordninger (Indførelse af mulighed for privat hjemmesygepleje) |
Den enkelte kommunalbestyrelse kan indgå aftale med en privat virksomhed om udførelsen af den vederlagsfri hjemmesygepleje. |
Lov nr. 373 af 6. juni 2002 om ændring af lov om kommunernes styrelse mv. (Servicestrategi, udfordringsret mv.) |
Lovændringen indebærer, at kommunalbestyrelsen får pligt til at udarbejde en servicestrategi og en opfølgningsredegørelse. Loven bemyndiger indenrigs- og sundhedsministeren til at fastsætte nærmere regler for servicestrategiens indhold og udformning. Endvidere indebærer lovændringen, at kommunalbestyrelser får pligt til at vurdere udfordringstilbud fra private om udførelse af opgaver for kommunen. |
Lov nr. 377 af 28. maj 2003 om ændring af lov om tandpleje m.v. |
Loven giver børn og unge under 18 år mulighed for at vælge et andet tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen vederlagsfrit stiller til rådighed. Børn og unge kan således vælge at modtage børne- og ungdomstandpleje i privat tandlægepraksis eller på en anden kommunes tandklinik. Loven skal revideres i folketingsåret 2005-06. |
Lov nr. 213 af 31. marts 2004 om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 16 år |
Personer over 16 år kan af opholdskommunen få udstedt legitimationskort med foto. Nærmere regler herom er fastsat i bkg. nr. 532 af 13. juni 2004. Kommunerne modtager ansøgninger om udstedelse af legitimationskort og videresender ansøgningen til den private leverandør af kortet. |
Lov nr. 1429 af 22. december 2004 om fremme af frit valg for borgerne ved levering af serviceydelser i kommuner og amtskommuner |
Med loven forpligtes kommunalbestyrelsen til at overveje, hvor det inden for lovgivningens rammer er muligt at øge frit valg. Kommunalbestyrelsen pålægges at informere dels om frit valg, dels om, hvor borgerne kan henvende sig om forhold vedrørende leveringen af en serviceydelse. Kommunalbestyrelsen pålægges endvidere at udarbejde en redegørelse for opfyldelsen af informationsforpligtelsen og vurderingen af mulighederne for øget frit valg. |
Lov nr. 294 af 27. april 2005 om ændring af lov om valg til Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale valg (Adgang til benyttelse af elektroniske valglister og elektroniske brevstemmeprotokoller, opgørelse af personlige stemmer for hvert afstemningsområde, elektronisk indsendelse af valgbøger til indenrigs- og sundhedsministeren m.v.) |
Ud over at give kommunerne mulighed for ved de nævnte valg at benytte elektroniske valglister og elektroniske brevstemmeprotokoller, indeholder loven - med undtagelse af kommunale valg - krav om opgørelse af personlige stemmer for hvert afstemningsområde. Endvidere indeholder loven en bemyndigelse til ministeren til at bestemme den nærmere fremgangsmåde ved indsendelse af valgbogen med bilag, herunder hvorvidt og i hvilken form valgbogen med bilag skal indsendes elektronisk.
|
Lov nr. 541 af 24. juni 2005 om forpligtende kommunale samarbejder |
Ministeren bemyndiges til at udpege grupper af kommuner, der indgår i et forpligtende kommunalt samarbejde vedr. visse opgaver på genoptrænings-, beskæftigelses-, natur- og miljøområdet, det sociale område og specialundervisningsområdet. Samarbejdets form er pligtmæssig delegation, hvilket indebærer, at den bemyndigede kommune har pligt til at varetage udøvelsen af de delegerede opgaver på vegne af den delegerende kommune i overensstemmelse med loven og de retningslinjer for opgavevaretagelsen, som den delegerende kommune måtte have fastsat. |
Sundhedsloven, jf. lov nr. 546 af 24. juni 2005
|
Kommuner skal i et samspil med de statslige myndigheder og i dialog med brugerne sikre en stadig udvikling af kvaliteten og en effektiv ressourceudnyttelse i sundhedsvæsenet gennem uddannelse, forskning, planlægning og samarbejde m.v. (§ 4)
Kommunalbestyrelsen tilbyder efter en alkoholmisbrugers ønske anonym alkoholbehandling senest 14 dage efter, at alkoholmisbrugeren har henvendt sig herom. (§ 141)  Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til kvalitet og it-anvendelse i sundhedsvæsenet. (§ 193) Regionsrådet nedsætter i samarbejde med kommunalbestyrelserne i regionen et sundhedskoordinationsudvalg. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om udvalget, herunder om sammensætning og formandskab m.v. (§ 204) Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen indgår aftaler om varetagelsen af opgaver på sundhedsområdet. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke indsatsområder sundhedsaftalerne skal omfatte. Disse aftaler skal sendes til Sundhedsstyrelsen til godkendelse. (§ 205) Kommunalbestyrelsen skal planlægge og gennemføre foranstaltninger i tilfælde af ulykker og katastrofer mv. Planen skal vedtages af kommunalbestyrelsen i et møde. Forinden skal Sundhedsstyrelsens og Lægemiddelstyrelsens rådgivning indhentes. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler for planlægningen og varetagelsen af sundhedsberedskabet. (§ 210) Indenrigs- og sundhedsministeren kan i tilfælde af ulykker og katastrofer mv. pålægge kommunalbestyrelsen at løse en sundhedsberedskabsopgave på en nærmere bestemt måde. (§ 211) |
Lov nr. 253 af 28. marts 2006 om fremme af frit valg for borgerne ved levering af serviceydelser i kommuner |
Med loven forpligtes kommunalbestyrelsen til at udarbejde sammenlignelig brugerinformation om dagtilbud, folkeskolen og ældreområdet. Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til efter drøftelse med de involverede sektorministre at fastsætte nærmere regler for udarbejdelsen af sammenlignelig brugerinformation. |
I forlængelse af foranstående oversigt vil jeg gerne mere generelt understrege, at regeringen ønsker et stærkt kommunestyre. Med de nye bæredygtige kommuner er grundlaget skabt for et stærkt kommunestyre med større handlefrihed og lokalt ansvar.
Udgangspunktet for regeringen er at tilvejebringe en lovgivning, der kan understøtte visionen om et stærkt og kompetent kommunestyre. Regeringen finder det således vigtigt, at den fremtidige statslige styring på de enkelte områder i større udstrækning tilrettelægges som mål- og rammestyring frem for detailregulering.
Der kan dog være behov for at formulere krav til de administrative processer i kommunerne. Disse krav kan have varierende omfang og indhold på de enkelte områder afhængigt af, hvilke særlige sektorspecifikke forhold der gør sig gældende.
Som bærende princip i lovgivningsarbejdet sigter regeringen imidlertid efter mest mulig frihed for kommunerne i de administrative processer, med mindre tungtvejende hensyn taler for andet.
Eksempelvis vejer hensynet til borgernes retssikkerhed i en række tilfælde tungt og tilsiger en fastlæggelse af proceskrav. Endvidere er nationale kvalitetsstandarder og faglige standarder i en række tilfælde hensigtsmæssige instrumenter i relation til at sikre alle borgere den kvalitet i den kommunale opgavevaretagelse, som der nationalt mÃ¥tte være et ønske om at tilstræbe, ligesom overordnede økonomiske hensyn kan sætte grænser for kommunernes metodefrihed. Â
I forbindelse med udformningen af ny lovgivning vil der således altid være tale om en konkret afvejning mellem behovet for central styring på den ene side og ønsket om at sikre rum for lokale løsninger på den anden side.
Det skal endelig fremhæves, at krav til de administrative processer i kommunerne også kan indebære en administrativ lettelse i den enkelte kommune, idet der samtidig tilvejebringes en metode eller et værktøj for opgaveløsningen, som kommunen ellers selv skulle tilrettelægge. Endvidere kan det bemærkes, at selvom der er krav til eksempelvis kvalitetssystemer, vil kommunerne ofte have metodefrihed til at tilrettelægge den administrative proces inden for de fastlagte rammer.