Endelig besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 7 af 23. marts 2006 fra Folketingets Kirkeudvalg (Alm. del).

 

Spørgsmål nr.7:

 

”Ministeren bedes oplyse, om forebyggelse af hærværk mod kirkegårde og gravpladser kan omfattes af SSP arbejdet?”

 

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Det Kriminalpræventive Råd, der har oplyst følgende:

 

”Det lokale samarbejde mellem skole, socialforvaltning og politi – SSP-samarbejdet – udgør i dag krumtappen i det lokale kriminalpræventive arbejde i forhold til børn og unge.

 

Målsætningen for SSP-samarbejdet er at opbygge, anvende og vedligeholde et lokalt netværk, der har kriminalpræventiv indvirkning på børns og unges dagligdag. SSP-samarbejdet giver mulighed for at opfange faresignaler og udviklingstendenser i kriminaliteten og i børns og unges levevilkår så tidligt, at der kan gøres en indsats for at hindre, at de unge kommer ud i en kriminel løbebane. Samtidig er SSP-samarbejdet et velegnet forum til at afklare, hvilke muligheder for forebyggende arbejde, der er lokalt for de involverede myndigheder. SSP-samarbejdet kan desuden gennem projekter være med til at modvirke, at der opstår grupper eller bander af unge med kriminel adfærd.

 

Det er på denne baggrund rådets opfattelse, at SSP-samarbejdet kan omfatte forebyggelse af hærværk mod kirkegårde og gravpladser, i det omfang det lokale SSP-samarbejde opfatter det som et lokalt problem og prioriterer dette område som en del af sit arbejde.

 

Det skal bemærkes, at SSP-samarbejdet især har sin styrke i forhold til børn og unge, der går i folkeskolen, idet der her er et fintmasket net af involverede myndigheder, der kan støtte op om børn og unge med forebyggende indsatser. Når de unge forlader folkeskolen, er der ikke det samme fintmaskede net til opsporing af indsatsområder, ligesom indsatsmulighederne ændrer sig. Hertil kommer, at når de unge fylder 18 år, bliver de myndige og skifter status, ligesom de undergives andre juridiske regelsæt både inden for den sociale lovgivning og i straffesystemet. Det er således ikke altid muligt at nå de unge over 18 år på samme måde som børn og unge under 18 år.

 

SSP-samarbejdet kan dog også omfatte unge over 18 år i det såkaldte SSP+ samarbejde. Det Kriminalpræventive Råds seneste undersøgelser viste, at omkring 34% af de adspurgte kommuner medtog de unge over18 år i SSP-samarbejdet i en eller anden form. 20% af de adspurgte kommuner medtog de unge over 18 år i deres generelle indsatser, der retter sig mod alle unge, 15% medtog dem i forhold til de specifikke indsatser, der retter sig mod udsatte grupper af børn og unge, og 25% angav, at de lavede individuelle indsatser i forhold til de unge over 18 år, der allerede har begået kriminalitet.

 

Det Kriminalpræventive Råd har ikke adgang til de konkrete sager om hærværk mod kirkegårde og gravpladser, og har således ikke viden om, hvorvidt hærværket begås af unge under 18 år eller af voksne. I det omfang hærværk begås af voksne, kan det være svært at nå dem via det traditionelle SSP- eller SSP+ - samarbejde.

 

Det er dog Det Kriminalpræventive Råds opfattelse, at forebyggelse af kriminalitet – herunder hærværk – bedst skabes i ”det lange seje forebyggende træk”, som – udover gennem SSP-samarbejdet - udføres systematisk af politi og kommuner ved de løbende generelle indsatser.

 

Sådanne indsatser kan dels være politiets kriminalpræventive undervisning dels indsatser, som iværksættes af SSP-konsulenter og af folkeskolen.

 

Det Kriminalpræventive Råd har udarbejdet undervisningsmateriale til politiet - lektionskataloget, som blandt andet indeholder et afsnit om hærværk - og til skolerne - f.eks. i form af kampagnen www.dit-ansvar.dk, der omhandler generelle værdier og normer, og som blandt andet indeholder et afsnit om krænkelse af gravfred, og ”Grib Konflikten”, der omhandler vold og konflikthåndtering samt hjemmesiden www.hvahardugangi.dk om konfliktmægling for 12-15 årige.”

 

 

 

 

 

Â