Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 3. april 2006 |
(FOU Alm.del – Spørgsmål 23)
|
|
|
Artiklen â€Hvad skal det nytte†af chefen for Flyvertaktisk Kommando, generalmajor Stig Østergaard Nielsen, bragt i Jyllandsposten den 12. februar 2006 (omdelt pÃ¥ alm. del - bilag 101) har givet anledning til flere uafhængige henvendelser med hensyn til, om den nuværende proces vedr. valg af nyt fly er en reel valgsituation, eller om der er tale om en ren skueproces med særlig præference for ét af flymærkerne. PÃ¥ den baggrund bedes ministeren kommentere den omtalte artikel.
Det er hævet over enhver tvivl, at indkøb af nye kampfly er en politisk beslutning.
I udvælgelsen af en afløser for F-16 vil forsvaret komme med sin anbefaling af den kandidat, som ud fra et militært synspunkt er den mest velegnede. Denne anbefaling vil indgå i det grundlag, som den politiske beslutning træffes ud fra.
Den politiske beslutning vil imidlertid også inkludere andre faktorer end den militære anbefaling. Det kunne fx være mulighederne for industrielt samarbejde og overførsel af teknologi til danske virksomheder.
Konkurrencen om ordren pÃ¥ nye kampfly til Danmark har fra starten været reel, og er det stadig. Baggrunden for at Danmark bidrager til udviklingen af JSF er, at dette blev besluttet under de politiske forhandlinger vedrørende aftale om forsvarets ordning 2000 - 2004. SÃ¥ledes fremgÃ¥r det af aftaleteksten af 25. maj 1999, at â€Der deltages i næste fase af Joint Strike Fighter projektet, idet udgifterne hertil afholdes af Erhvervsministeriet. Øvrige projekter, som potentielt kan være af interesse i forhold til afløsning af F-16, følges nøje.â€
Forsvaret har nu overtaget de økonomiske forpligtelser fra Økonomi- og Erhvervsministeriet vedrørende deltagelsen i udviklingsfasen af JSF. Det ændrer imidlertid ikke ved, at øvrige kandidater stadig følges nøje.
Udover JSF har forsvaret fulgt tre andre mulige kandidater som afløser for F-16. Det er Eurofighter fra EADS, Gripen fra SAAB, og franske Rafale fra Dassault-fabrikkerne. Den franske kandidat har imidlertid trukket sig fra udvælgelsesprocessen.
Som forberedelse til den kommende politiske beslutning om valg af en kandidat til afløser for F-16 vil informationerne om alle tre kandidater blive evalueret nøje. Endvidere vil Forsvarsudvalget også få lejlighed til at se nærmere på alle tre kandidater ved en besøgsrunde, som indledes i juni 2006, og som afsluttes inden årets udgang.
Dermed vil der være etableret et solidt grundlag for, at der kan træffes en politisk beslutning om det kommende kampflyvalg - og denne beslutning vil som nævnt ikke alene basere sig på forsvarets anbefaling.
På denne baggrund opfatter jeg alene generalmajorens bemærkninger vedrørende den amerikanske kandidat, Joint Strike Fighter, som hans personlige holdning til kampflyvalget.
Med hensyn til artiklens omtale af NATO’s behov for danske kampfly kan jeg oplyse, at danske F-16 er en efterspurgt og anvendt kapacitet. I NATO’s prioritering af styrkemålene er alle kampflykapaciteter kategoriseret som værende af vital vigtighed for alliancen.
Der vil således fortsat være opgaver for danske kampfly, både i forbindelse med national suverænitetshåndhævelse og i internationalt regi.