Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 

8. december 2005

 

 

 

 

 

 

8. december 2005

 

 

 

 

J.nr. 430-3


 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 30. november 2005 udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 82:

 

Spørgsmål 82:

”En af kontrollens opgaver er at vejlede virksomheder om bl.a. ny lovgivning, og fødevareindustrien og detailledet efterlyser mere og bedre vejledning af virksomhederne. Hvordan vil ministeren sikre, at der sker den fornødne vejledning af fødevarevirksomhederne, hvis minimumsfrekvenserne reduceres yderligere?”

 

Svar:

I efteråret 2004 blev iværksat et udredningsarbejde, som under ledelse af departementet og med inddragelse af organisationerne og Fødevarestyrelsen fik til opgave at undersøge, hvordan fødevarekontrollen kan yde den bedst mulige vejledning til virksomheder og besætningsejere om reglerne.

 

Udredningsarbejdet blev afsluttet i foråret 2005 og resulterede bl.a. i en såkaldt guideline om vejledning af virksomheder om hvordan reglerne skal forstås. Guidelinen samler de gældende principper for vejledning af virksomheder, så kontrollen udøver en ensartet vejledningspraksis. Fødevarekontrollen skal under hensyn til producenternes ansvar give virksomheder en god service og dermed medvirke til at forebygge problemer.

 

Rapporten om Fødevarestyrelsens kontrol fra oktober 2005 lægger op til, at man i højere grad udnytter mulighederne for at sætte ind overfor problem-virksomheder. Det kunne fx være med mere vejledning i forbindelse med kontrolbesøg. Virksomheder, der ved flere kontrolbesøg har vist, at de har styr på produktionen i forhold til lovgivningen, har mindre behov for vejledning om reglerne. Vejledning skal lige som kontrol anvendes målrettet i forhold til behovet.

 

 

 

 

Lars Barfoed

 

/Lars Jensen