Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 

8. december 2005

 

 

 

 

 

 

8. december 2005

 

 

 

 

J.nr. 430-3


 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 30. november 2005 udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 81:

 

Spørgsmål 81:

”Virksomhedernes egenkontrolsystemer er bygget op omkring identifikation, forebyggelse og håndtering af sundhedsrisici. Fødevarekontrollen er risikobaseret og koncentreret omkring egenkontrollen. Hvilke systemer har virksomhederne til at forebygge vildledning af forbrugerne, og hvordan vil ministeren i fremtiden sikre, at kontrollen med vildledning er højt prioriteret i kontrollen?”

 

Svar:

Når det gælder virksomhederne, skal de efter reglerne for egenkontrol have egenkontrolprocedurer i forhold til mærkning og markedsføring af fødevarer.

 

Udover det løbende kontrolarbejde, der også omfatter kontrol af mærkning og markedsføring, har Fødevarestyrelsen siden 1997 gennemført et antal vildledningskampagner, hvor der i forbindelse med de almindelige kontrolbesøg, foretages en særlig kontrol, rettet imod ukorrekt, mangelfuld og/eller vildledende mærkning, inden for særlige fokusområder, der udvælges for hver kampagne.

 

Med henblik på at vurdere effekten af kampagnerne er det besluttet at gentage et af disse fokusområder i den efterfølgende kampagne. Der er igangsat en vildledningskampagne, som løber i perioden fra den 1. september 2005 til den 31. december 2005, og der er endvidere planlagt en ny vildledningskampagne i 2006.

 

 

 

Lars Barfoed

 

/Lars Jensen