Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 30. november 2005 udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 81:
Spørgsmål 81:
â€Virksomhedernes egenkontrolsystemer er bygget op omkring identifikation, forebyggelse og hÃ¥ndtering af sundhedsrisici. Fødevarekontrollen er risikobaseret og koncentreret omkring egenkontrollen. Hvilke systemer har virksomhederne til at forebygge vildledning af forbrugerne, og hvordan vil ministeren i fremtiden sikre, at kontrollen med vildledning er højt prioriteret i kontrollen?â€
Svar:
Når det gælder virksomhederne, skal de efter reglerne for egenkontrol have egenkontrolprocedurer i forhold til mærkning og markedsføring af fødevarer.
Â
Udover det løbende kontrolarbejde, der også omfatter kontrol af mærkning og markedsføring, har Fødevarestyrelsen siden 1997 gennemført et antal vildledningskampagner, hvor der i forbindelse med de almindelige kontrolbesøg, foretages en særlig kontrol, rettet imod ukorrekt, mangelfuld og/eller vildledende mærkning, inden for særlige fokusområder, der udvælges for hver kampagne.
Med henblik på at vurdere effekten af kampagnerne er det besluttet at gentage et af disse fokusområder i den efterfølgende kampagne. Der er igangsat en vildledningskampagne, som løber i perioden fra den 1. september 2005 til den 31. december 2005, og der er endvidere planlagt en ny vildledningskampagne i 2006.