Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 

8. december 2005

 

 

 

 

 

 

8. december 2005

 

 

 

 

J.nr. 430-3


 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 30. november 2005 udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 79:

 

Spørgsmål 79:

”Det fremgår af rapporten om effektivisering af fødevare- og veterinærkontrollen, jf. ministeren svar på FLF alm. del - spm. 58, at kun en meget lille del af de virksomheder, der modtager kontrol gentagne gange overtræder lovgivningen. Altså må man formode, at det er forskellige virksomheder, der begår overtrædelser af loven. Når man yderligere tager i betragtning, at der er stor udskiftning i gruppen af virksomhedsejere, at der sigtes på at reducere minimumsfrekvenserne yderligere, samt at egenkontrolsystemerne ikke i alle virksomheder er velfungerende - hvordan kan ministeren så - måske bare et år frem i tiden - være sikker på at have tilstrækkeligt kendskab til at kunne udpege problem-virksomheder?”

 

Svar:

Der er ikke med rapporten om effektivisering af fødevare- og veterinærkontrollen tale om idéer til en reduktion af kontrollen, men derimod om idéer til en omlægning af kontrollen. Der lægges op til et system, der i højere grad bygger på en risikovurdering således, at regionerne flytter nogle tilsyn fra virksomheder med få problemer til virksomheder med større problemer.

 

Tilsynsomfanget med de forskellige virksomhedsbrancher er i dag følgende:

·        brancher hvor virksomhederne fÃ¥r tilsyn hvert andet Ã¥r, f.eks. apoteker, kiosker og værtshuse

·        brancher hvor virksomhederne fÃ¥r et Ã¥rligt tilsyn, f.eks. dagligvareforretninger, børneinstitutioner og frugt- og grøntforretninger

·        brancher hvor virksomhederne fÃ¥r to tilsyn om Ã¥ret, f.eks. bagere, restauranter og hospitalskøkkener 

 

Det nye risikovurderingssystem vil i praksis få betydning for detailvirksomheder med to tilsyn, det vil sige virksomheder, der behandler fødevarevarer. I disse virksomhedsbrancher, kan regionerne flytte et tilsyn fra en virksomhed med glade smiley’er til virksomheder med sure smiley’er.

 

Styrelsen vil som udgangspunkt ikke flytte tilsyn fra virksomheder med en i forvejen lav tilsynsfrekvens. Der vil således altid være et minimumsniveau for kontrolomfanget således, at man  lever op til kontrolforordningens krav om regelmæssig kontrol.

 

Jeg finder ikke anledning til at tro, at Fødevarestyrelsens omlægning af kontrollen gør det sværere at udpege problem-virksomheder.

 

 

 

Lars Barfoed

 

/Lars Jensen