Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 30. november 2005 udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 79:
Spørgsmål 79:
â€Det fremgÃ¥r af rapporten om effektivisering af fødevare- og veterinærkontrollen, jf. ministeren svar pÃ¥ FLF alm. del - spm. 58, at kun en meget lille del af de virksomheder, der modtager kontrol gentagne gange overtræder lovgivningen. AltsÃ¥ mÃ¥ man formode, at det er forskellige virksomheder, der begÃ¥r overtrædelser af loven. NÃ¥r man yderligere tager i betragtning, at der er stor udskiftning i gruppen af virksomhedsejere, at der sigtes pÃ¥ at reducere minimumsfrekvenserne yderligere, samt at egenkontrolsystemerne ikke i alle virksomheder er velfungerende - hvordan kan ministeren sÃ¥ - mÃ¥ske bare et Ã¥r frem i tiden - være sikker pÃ¥ at have tilstrækkeligt kendskab til at kunne udpege problem-virksomheder?â€
Svar:
Der er ikke med rapporten om effektivisering af fødevare- og veterinærkontrollen tale om idéer til en reduktion af kontrollen, men derimod om idéer til en omlægning af kontrollen. Der lægges op til et system, der i højere grad bygger på en risikovurdering således, at regionerne flytter nogle tilsyn fra virksomheder med få problemer til virksomheder med større problemer.
Tilsynsomfanget med de forskellige virksomhedsbrancher er i dag følgende:
· brancher hvor virksomhederne får tilsyn hvert andet år, f.eks. apoteker, kiosker og værtshuse
· brancher hvor virksomhederne får et årligt tilsyn, f.eks. dagligvareforretninger, børneinstitutioner og frugt- og grøntforretninger
· brancher hvor virksomhederne fÃ¥r to tilsyn om Ã¥ret, f.eks. bagere, restauranter og hospitalskøkkenerÂ
Det nye risikovurderingssystem vil i praksis få betydning for detailvirksomheder med to tilsyn, det vil sige virksomheder, der behandler fødevarevarer. I disse virksomhedsbrancher, kan regionerne flytte et tilsyn fra en virksomhed med glade smiley’er til virksomheder med sure smiley’er.
Styrelsen vil som udgangspunkt ikke flytte tilsyn fra virksomheder med en i forvejen lav tilsynsfrekvens. Der vil således altid være et minimumsniveau for kontrolomfanget således, at man lever op til kontrolforordningens krav om regelmæssig kontrol.
Jeg finder ikke anledning til at tro, at Fødevarestyrelsens omlægning af kontrollen gør det sværere at udpege problem-virksomheder.