J.nr. 2005-218-0105    Dato: Til Folketingets  Udvalg  for  Fødevarer,  Landbrug  o g Fiskeri Hermed  sendes  svar  på  spørgsmål  nr.     69  af  23.  november 2005 . (Alm. del). Kristian Jensen / John Fuhrmann
Side 2 Spørgsmål: Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  23.  november  2005  fra  De  samvirkende købmænd vedrør ende ”Fjern momsen på frisk frugt og grønt”, jf. FLF alm. del Svar: Skiftende danske regeringer har valgt kun at have én momssats, uanset at EU-reglerne giver medlemslandene mulighed for at have nedsat moms på visse varer, herunder fødevarer. Denne regering ønsker heller ikke at indføre differentieret moms, og det er der flere grunde til: Enhedsmoms  sikrer  staten  et  rimeligt  konstant  momsprovenu  -  hvorimod  nedsat moms kan blive dyr for staten. EU-reglerne giver mulighed for nedsat moms på fors kellige varer og ydelser. Indføres ne d- sat moms på f.eks. fødevarer er der betydelig risiko for, at der fra anden side vil blive rejst velargumenterede krav om nedsat moms på andre områder (f.eks. på medicin, bøger, børn e- tøj og hotelophold). Frem for at ris ikere en sådan spredningseffekt  - som kan give et stort provenutab  for  staten  -  har  man  valgt  at  fremme  bestemte  formål  på  en  mere  direkte  og målrettet  måde  end  via  momssystemet  eksempelvis  gennem  tilskudsordninger,  informat  i- onsfremstød og li    nende. Enhedsmoms griber ikke ind i forbrugsvalget. En  generel  forbrugsafgift  ændrer  ikke  prisforholdet  mellem  forskellige  forbrugsvarer  og griber  dermed  ikke  forstyrrende  ind  i  befolkningens  frie  forbrugsvalg.  Nedsat  moms  kan virke som offentligt formynderi over for befolkningen, da det offentlige på den måde dikt  e- rer, hvad der er godt for den enkelte. Er det f.eks. bedre at læse bøger end månedlige fa g- tidsskrifter? Én momssats er let at administrere. En  enhedssats  er  let  at  administrere,  både  for  myndighederne  og  erhv ervslivet.  Når  man kun har en sats, er det ikke muligt at omgå reglerne ved at lade varer til høj sats afregne til lav sats. Derudover er det ikke nødvendigt med meget detaljerede retningslinjer for hvilke varer og ydelser, der er omfattet af hvilken sats og man slipper for tvister om fortolkning af reglerne. Håndteringen af mere end en sats vil således øge erhvervslivets administrative byrder. Ska   t- teministeriet har netop afsluttet en måling af erhvervslivets administrative byrder ved ska t- te- og afgiftslovgivningen. I forbindelse med målingen af momsområdet har det været for e- taget en mini benchmark med Holland, Sverige og Norge, idet de også har målt byrderne ved  momsreglerne  efter  samme  metode.  Benchmarken  viser  tydeligt  at  erhvervslivets  ad- ministrative byrder ved at håndtere mere end en momssats øges væsentligt. EU erfaringer En nedsættelse af momssatsen slår ikke nødvendigvis igennem på prisfastsættelsen. For e k- sempel er der i England nul-sats på børnetøj uden at dette tilsyneladende har påvirket pr i-
Side 3 sen.  Et  prisindeks  udfærdiget  af  EU  -Kommissionen  viser,  at  børnetøj  er  dyrere  i  England end i Danmark, som jo har en momssats på 25 pct. Der har endvidere været en forsøgsordning i EU med nedsat moms på visse arbejdsintens i- ve ydelser. EU-Kommissionen har evalueret forsøgsordningen, og den viser, at der ikke kan påvises en direkte forbindelse mellem nedsat moms på diverse arbejdsinte  nsive ydelser og øget beskæftigelse/mindre sort arbejde, idet momsnedsættelsen kun i ringe omfang overhovedet – Den danske regering har valgt ikke at indgå i den nævnte forsøgsordning i EU, idet vi ud fra  ovennævnte  argumenter  ikke  finder,  at  Danmark  skal  have  et  differentieret  momss  y- stem. Jeg kan derfor heller ikke tilslutte mig De samvirkende kø bmænds forslag om a  t lave en forsøgsordning i Danmark. Endelig er det min opfattelse, at nedsat moms på frugt og grønt ikke vil hindre snyd med disse eller for den sags skyld andre varer, idet det ikke kun er momsen, der snydes for. I de fleste tilfælde af skatte  - og afgiftssnyd er der være tale om decideret udeholdt omsætning, hvilket vil sige, at der hverken er betalt skat, moms eller andre afgifter. Regeringen har som mål at bekæmpe sort og illegalt arbejde og andre fo   rmer for skatte- og afgiftssnyd  og  har  i  den  forbindelse  indledt  en  ”Fair  Play”  kampagne.  Fair  Play  kampa  g- nens overordnede formål er at skabe et samfund, hvor der konkurreres på lige vilkår vir   k- somhederne  imellem.  Kampagnen  består  af  en  skærpet  kontrolindsats,  en  oplysningska   m- pagne samt en række lovinitiativer   vendt mod skatte- og afgiftssnyderne. Første  del  af  Fair  Play  kampagnen  blev  gennemført  i  sidste  halvår  2004  og  første  halvår 2005. Og jeg kan afslutningsvis oplyse, at regeringen i begyndelse af det nye år vil fre m- sætte endnu et lovforslag re  ttet mod skatte- og afgiftssnyd.