J.nr. 2005-218-0105Dato:TilFolketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug o gFiskeriHermed sendes svar på spørgsmål nr. 69 af 23. november 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/ John Fuhrmann
Side 2 Spørgsmål:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. november 2005 fra De samvirkende købmænd vedrørende Fjern momsen på frisk frugt og grønt, jf. FLF alm. del Svar: Skiftende danske regeringer har valgt kun at have én momssats, uanset at EU-reglerne giver medlemslandene mulighed for at have nedsat moms på visse varer, herunder fødevarer.Denne regering ønsker heller ikke at indføre differentieret moms, og det er der flere grunde til:Enhedsmoms sikrer staten et rimeligt konstant momsprovenu - hvorimod nedsat moms kan blive dyr for staten.EU-reglerne giver mulighed for nedsat moms på fors kellige varer og ydelser. Indføres ne d-sat moms på f.eks. fødevarer er der betydelig risiko for, at der fra anden side vil blive rejst velargumenterede krav om nedsat moms på andre områder (f.eks. på medicin, bøger, børne-tøj og hotelophold). Frem for at ris ikere en sådan spredningseffekt - som kan give et stort provenutab for staten - har man valgt at fremme bestemte formål på en mere direkte og målrettet måde end via momssystemet eksempelvis gennem tilskudsordninger, informat i-onsfremstød og li nende.Enhedsmoms griber ikke ind i forbrugsvalget.En generel forbrugsafgift ændrer ikke prisforholdet mellem forskellige forbrugsvarer og griber dermed ikke forstyrrende ind i befolkningens frie forbrugsvalg. Nedsat moms kan virke som offentligt formynderi over for befolkningen, da det offentlige på den måde dikt e-rer, hvad der er godt for den enkelte. Er det f.eks. bedre at læse bøger end månedlige fag-tidsskrifter?Én momssats er let at administrere.En enhedssats er let at administrere, både for myndighederne og erhv ervslivet. Når man kun har en sats, er det ikke muligt at omgå reglerne ved at lade varer til høj sats afregne til lav sats. Derudover er det ikke nødvendigt med meget detaljerede retningslinjer for hvilke varer og ydelser, der er omfattet af hvilken sats og man slipper for tvister om fortolkning af reglerne.Håndteringen af mere end en sats vil således øge erhvervslivets administrative byrder. Ska t-teministeriet har netop afsluttet en måling af erhvervslivets administrative byrder ved ska t-te- og afgiftslovgivningen. I forbindelse med målingen af momsområdet har det været fore-taget en mini benchmark med Holland, Sverige og Norge, idet de også har målt byrderne ved momsreglerne efter samme metode. Benchmarken viser tydeligt at erhvervslivets ad-ministrative byrder ved at håndtere mere end en momssats øges væsentligt.EU erfaringerEn nedsættelse af momssatsen slår ikke nødvendigvis igennem på prisfastsættelsen. For ek-sempel er der i England nul-sats på børnetøj uden at dette tilsyneladende har påvirket pri-
Side 3 sen. Et prisindeks udfærdiget af EU -Kommissionen viser, at børnetøj er dyrere i England end i Danmark, som jo har en momssats på 25 pct.Der har endvidere været en forsøgsordning i EU med nedsat moms på visse arbejdsintensi-ve ydelser. EU-Kommissionen har evalueret forsøgsordningen, og den viser, at der ikke kan påvises en direkte forbindelse mellem nedsat moms på diverse arbejdsinte nsive ydelser og øget beskæftigelse/mindre sort arbejde, idet momsnedsættelsen kun i ringe omfang overhovedet Den danske regering har valgt ikke at indgå i den nævnte forsøgsordning i EU, idet vi ud fra ovennævnte argumenter ikke finder, at Danmark skal have et differentieret momss y-stem. Jeg kan derfor heller ikke tilslutte mig De samvirkende kø bmænds forslag om a t lave en forsøgsordning i Danmark.Endelig er det min opfattelse, at nedsat moms på frugt og grønt ikke vil hindre snyd med disse eller for den sags skyld andre varer, idet det ikke kun er momsen, der snydes for. I de fleste tilfælde af skatte - og afgiftssnyd er der være tale om decideret udeholdt omsætning, hvilket vil sige, at der hverken er betalt skat, moms eller andre afgifter.Regeringen har som mål at bekæmpe sort og illegalt arbejde og andre fo rmer for skatte- og afgiftssnyd og har i den forbindelse indledt en Fair Play kampagne. Fair Play kampa g-nens overordnede formål er at skabe et samfund, hvor der konkurreres på lige vilkår vir k-somhederne imellem. Kampagnen består af en skærpet kontrolindsats, en oplysningska m-pagne samt en række lovinitiativer vendt mod skatte- og afgiftssnyderne.Første del af Fair Play kampagnen blev gennemført i sidste halvår 2004 og første halvår 2005. Og jeg kan afslutningsvis oplyse, at regeringen i begyndelse af det nye år vil fre m-sætte endnu et lovforslag re ttet mod skatte- og afgiftssnyd.