Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 4. november 2005 (spørgsmål nr. 58 alm. del) anmodet om min besvarelse af følgende stillede spørgsmål:
â€I forbindelse med besvarelsen af FLF spm. nr. 24 har ministeren oversendt â€Rapport om dyrevelfærdskontrol og dyretransporterâ€, som er udarbejdet i forlængelse af regeringens aftale med Dansk Folkeparti om Danmarks Fødevareforsknings økonomiske rammer, Fødevarestyrelsens struktur og Fødevareloven indgÃ¥et den 27. maj 2005. Vil ministeren oplyse, om der som anført i aftalen ud over denne rapport, er udarbejdet en analyse af mulighederne for en yderligere effektivisering og behovsorientering af kontrollen, og vil ministeren i givet fald fremsende den pÃ¥gældende analyse til udvalget?â€
./.      Jeg vedlægger rapport fra Familie- og Forbrugerministeriets embedsmandsarbejdsgruppe om effektivisering af fødevare- og veterinærkontrollen.
Det er en spændende rapport, som jeg synes viser, at kontrollen på fødevareområdet allerede i dag i overvejende grad er risikobaseret. Der er et højt kendskab til de mikrobiologiske og kemiske risici og der anvendes en detaljeret og faglig model til klassificering af virksomheder, så kontrollen kan tilrettelægges ud fra disse risici. Ved sammenligning med kontrolsystemerne i Norge, Sverige og Holland ses desuden, at Fødevarestyrelsen på en lang række områder har et forspring bl.a. når det gælder hensigtsmæssig struktur, viden om den udførte kontrol og de tekniske muligheder for at følge op på status i forhold til målsætninger.
Efter min mening viser analysen dog samtidigt, at der er et potentiale for udvikling af Fødevarestyrelsens kontrol gennem en mere fleksibel anvendelse af kontrollens virkemidler og større fokus pÃ¥ â€problem- virksomhederne†frem for pÃ¥ de virksomheder, som har styr pÃ¥ fødevare- og veterinærsikkerheden.
Arbejdsgruppen peger på, at den nuværende styring efter antal tilsyn fordelt på brancher gør det svært fleksibelt at overføre ressourcer til håndtering af uforudsete problemer – eksempelvis i form af en særlig indsats mod risici i importerede produkter. Også muligheden for at indlægge skøn i forhold til virksomhedernes evne og vilje til at efterleve reglerne begrænses.
På baggrund af rapporten er det foreløbigt besluttet, at følgende nye tiltag indgår ved tilrettelæggelse af kontrollen i 2006:
· Kontrollen i fødevarevirksomheder fordeles fleksibelt efter risiko og behov.
· Prøver af fødevarer udtages mere målrettet.
· Mere fokus på importerede fødevarer (egenkontrollen, tilsyn og prøver).
· Der oprettes task forces på udvalgte kontrolområder med skiftende fokus fra år til år.
Lars Barfoed
/Lars Jensen