Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri

 

København, den 9. november 2005

Sagsnr.: 1874/157781

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 1. november 2005 (FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål nr. 54:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Landsforeningen Levende Hav vedrørende en analyse af det fiskeripolitiske forlig som regeringen indgik med Dansk Folkeparti, jf. FLF alm. del – bilag 55”.

 

Svar:

 

Det forlig, som regeringen har indgået med Dansk Folkeparti, har været genstand for en meget bred offentlig debat i erhvervet. Dette fremgår da også tydeligt af brevet fra Landsforeningen Levende Hav, der har adskillige citater fra en del af de mange møder, der har været holdt rundt om i landets fiskerihavne i forbindelse med de politiske forhandlinger.

 

Jeg har med tilfredshed kunnet konstatere en stigende forståelse hos fiskerne på den række af dialogmøder med erhvervet, der fandt sted efter den første politiske forhandlingsrunde. At så ikke alle har kunnet erklære sig tilfredse med det endelige resultat, er brevet fra Landsforeningen Levende Hav (LLH) et eksempel på.

 

Det er næppe sandsynligt, at LLH nogensinde skulle kunne tilslutte sig en bred aftale om hele dansk fiskeri. Det skyldes ganske enkelt, at LLH har en snævrere dagsorden, end en fiskeriminister nødvendigvis må have, hvis han skal nå ud til alle hjørner af fiskeriet.

 

LLH er fortaler for et traditionelt kystfiskeri med faste redskaber. Det som fiskeripolitik efter min opfattelse bl.a. handler om er at skabe nogle vilkår, hvorunder fiskeri kan foregå som et moderne markedsorienteret erhverv med vægt på bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne.

 

Derfor er der indgået et forlig om en ny fiskeriregulering, der især skal forbedre erhvervets dårlige økonomi.

 

Men det er ikke sådan, at der ikke er taget hensyn til kystfiskeriet, tværtimod. Faktisk har kystfiskerne opnået en væsentlig positiv særbehandling.

 

Selvom forliget nu er på plads, vil Ny Regulering først træde i kraft den 1. januar 2007. Dermed bliver der god tid til at få løst en række udestående problemer samt få alle de praktiske ting på plads. Dette vil ske i en åben proces med erhvervet.

 

Jeg kan derfor klart afvise den kritik, som rettes mod mig og ministeriet for at yde forskelsbehandling blandt fiskerne.

 

Afslutningsvis vil jeg gerne igen fremhæve, at forliget – udover en bedre økonomi i erhvervet – også har til formål at minimere udsmidet i fiskeriet. I praksis søges dette opnået både via de kommende ændringer i den nationale fiskeriregulering og via en påvirkning af de EU-regler, der forhindrer den nødvendige fleksibilitet ved udøvelsen af fiskeriet.

 

 

 

 

Hans Chr. Schmidt

 

 

 

/Erik Møller