Formand Knud Erik Sørensen Frederiksgade 72 8000 Århus C |
MINISTEREN |
|
|
Tak for dit brev af 8. september 2006 om de nye regler om forebyggende foranstaltninger mod fugleinfluenza.
Jeg har forståelse for Økologisk Landsforenings problemstilling, som foreningen ligeledes har tilkendegivet over for Fødevarestyrelsen.
Der er ikke fundet grundlag for at imødekomme Økologisk Landsforenings forslag om at intensivere overvågningen af gæs og ænder som alternativ til at overdække disse.
Begrundelsen er, at udegående økologiske fjerkræbesætninger allerede er undergivet et løbende overvågningsprogram for fugleinfluenza, jf. bekendtgørelse nr. 62 af 2. februar 2006 om pligt til overvågning for aviær influenza hos fjerkræ og opdrættet fjervildt. Overvågningsprogrammet indebærer, at der skal udtages prøver af udegående økologiske fjerkræbesætninger til undersøgelse for fugleinfluenza fire gange om året.
En intensiveret overvågning af økologiske fjerkræbesætninger vil - i modsætning til biosikkerhedsforanstaltninger, herunder overdækning - ikke øge beskyttelsesniveauet i forhold til risikoen for smitteoverførsel fra vilde fugle.
Det skyldes, at et af hovedformålene med overvågningen er at påvise de såkaldte lavpatogene former for fugleinfluenza (typerne H5 og H7), som kan mutere og blive til alvorlige sygdomsfremkaldende former. Overvågningen i sig selv giver ikke nogen forebyggelse af smitte.
Ved den endelige udformning af den nye bekendtgørelse er der ikke fundet grundlag for at imødekomme Økologisk Landsforbunds forslag om at indskrænke overdækningskravet i situation med middel risikoniveau til kun at omfatte fjerkræproducenter beliggende i en radius af 3 km fra kyster, fjorde og udpegede søer, enge og åer.
Begrundelsen er, at erfaringen fra udbruddet af højpatogen fugleinfluenza af typen H5N1 i Hundslev på Fyn viser, at en 3 km risikozone fra kyster mv. ikke er tilstrækkeligt til at forebygge smitteoverførsel fra vilde fugle. Derudover ville den foreslåede udpegning af risikoområder gøre det svært at differentiere mellem forskellige risikoniveauer i forskellige landsdele.
Det anføres i brevet, at det er stærkt problematisk, når reglerne ikke udnytter åbenlyse muligheder for at tage dobbeltsidigt hensyn og både tilgodese behovene i den konventionelle fjerkræproduktion og den økologiske fjerkræproduktion – og ideelt skulle regelsættet formuleres ud fra, hvad der skal til for at sikre folkesundheden.
Udgangspunktet for regelsættet er hensyn til dyresundheden, og at fødevareproduktion skal ske på baggrund af sunde husdyr. Formålet er at hindre, at tamfjerkræ og –fugle bliver smittet med fugleinfluenza fra de vilde fugle. Udgangspunktet for disse regler kan ikke formuleres ud fra, hvad der skal til for at sikre folkesundheden.
Fødevarestyrelsen varetager i samarbejde med Danmarks Fødevareforskning opgaven med overvågning og risikovurdering i forbindelse med forebyggelse og bekæmpelse af smitsomme husdyrsygdomme, så det sikres, at attestationer om dyresundhedsmæssige forhold i Danmark er veldokumenterede.
Danmarks store produktion af husdyr og fødevarer betyder, at udbrud af såvel alvorlige smitsomme husdyrsygdomme som visse produktionssygdomme kan få alvorlige følger for erhvervet og dansk økonomi.
Et udbrud af fugleinfluenza har store samfundsøkonomiske konsekvenser, da det i høj grad påvirker fjerkræerhvervet og ikke mindst eksporten af fjerkræprodukter. Da udbruddet i Hundslev blev erklæret, lukkede flere eksportlande for produkter fra Danmark. Alle besætninger såvel erhvervs- som hobbybesætninger, der ligger i zonerne, får begrænset deres muligheder for at flytte eller omsætte levende dyr og fjerkræprodukter. Selv de besætninger, der ikke er smittede, får et sådan udbrud konsekvenser for.
Fødevarestyrelsen har oplyst, at der er afholdt møde den 26. september 2006 i Fødevarevarestyrelsen med repræsentanter fra Økologisk Landsforening, Fjerkrærådet, Herregårdsjægerforeningen, Danmarks Miljøundersøgelser og Plantedirektotratet med formål at drøfte situationen for producenterne af udegående slagteænder og –gæs.
Der blev på mødet drøftet om der kunne blive mulighed få at benytte afværgeforanstaltninger, der sikrer at vilde fugle ikke kommer i kontakt med udegående slagteænder og -gæs, som alternativ til egentlig netoverdækning indtil udgangen af oktober måned, hvor dette efterårs produktion er afsluttet. Fødevarestyrelsen arbejder i øjeblikket med en løsning af det aktuelle problem.
Â
Med venlig hilsen
Lars Barfoed