Sag: 1874/240155
|
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i
skrivelse af
31. august (FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:
Spørgsmål 464:
â€Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af FFL 2007 oversende en redegørelse for den ny organisation i Fiskeridirektoratet og herunder redegøre for udviklingen i lønbevillingerne, som angivet i FFL 2007?â€
Svar:
Indledningsvis skal jeg anføre at spørgsmålet er modtaget i Fødevareministeriet den 12. oktober 2006.
Forud for udarbejdelse af forslag til finanslov for 2006 gennemførtes en budgetanalyse af Fiskeridirektoratet som påviste en række muligheder for at effektivisere virksomhedens drift - både for så vidt arbejdsprocesser og organisering. Analysens konklusioner ledte til, at Fiskeridirektoratet på finansloven for 2006 fik et bevillingsmæssigt løft i forhold til et forudset ganske kraftigt bevillingsfald. Denne bevillingsforøgelse udgør 24,2 mio. kr. i 2006 og 24,6 mio. kr. i 2007. Herefter falder tilførslen som følge af forventede effektiviseringer til 13,6 mio. kr. 2009. Faldet i tilførslen af bevillinger og det generelle effektivitetskrav på ca. 2 pct. årligt betyder, at Fiskeridirektoratets bevillinger falder med 23,6 mio. kr. i perioden 2006 til 2009.
Konsulentanalysen fra 2005 og finansloven for 2006 stiller krav til den fremtidige geografiske organisering af Fiskeridirektoratet og nye krav til ledelsen og opgavevaretagelsen.
På baggrund af en vurdering af fiskerikontrolfaglige, geografiske og ledelsesmæssige forhold er det besluttet, at der oprettes to inspektorater – Fiskeriinspektorat VEST og Fiskeriinspektorat ØST.
Grænsen mellem landkontrollens opdeling i ØST/VEST tager udgangspunkt i opdelingen af det erhvervsmæssige fiskeri, hvor reglerne er meget forskellige i hhv. Nordsøen og Østersøen.
Fiskeriinspektorat VEST omfatter Nordjylland, Vestjylland, nordlige del af Østjylland og vestlige Sønderjylland.
Fiskeriinspektorat ØST omfatter sydlige Østjylland, Djursland, østlige Sønderjylland, Fyn, Sjælland, Bornholm og øvrige øer.
I Kattegat trækkes grænsen mellem ØST/VEST fra Udbyhøj – nord om Anholt og over til Kullen.
Der vil blive etableret en mindre selvstændig enhed i Esbjerg med henblik på dels at foretage en analytisk og mere gennemgribende kontrol af risikoudpegede kontrolemner, dels at tilvejebringe det faglige grundlag for en risikobaseret kontroludpegning på fartøjs- og virksomhedsniveau. Enheden skal i samspil med de kontrolansvarlige chefer, herunder skibsførere, og det centrale fiskerikontrolcenter i København udvikle relevante kontrolmetoder og have projektansvar for særlige kontrolprojekter, eksempelvis konkrete kontrolkampagner og pilotforsøg. Enhedens primære opgave bliver således at understøtte og opkvalificere fiskerikontrollen.
Fiskerikontrolskibenes overordnede opgaveportefølje i forhold til fiskerikontrollen vil i alt væsentligt være uændret. Som der er redegjort for i tidligere svar på spørgsmål fra Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, vil der ikke blive truffet beslutning om at udmønte effektiviseringer, som kan have betydning for fiskerikontrolskibenes bidrag til redningsberedskabet, før en besluttet risikoanalyse af den samlede danske søredningstjeneste foreligger.
I direktoratets centrale del i Nyropsgade i København gennemføres en fysisk samling af alle kontorer på samme etage i samme bygning, hvorved huslejeudgifterne og udgifterne til øvrig drift nedbringes.
Strukturændringerne medfører en reduktion af driftsomkostningerne. Eksempelvis nedsættes huslejeudgifterne ved at have - ikke færre - men mindre og bedre udnyttede domiciler rundt om i landet.
Ændringerne i Fiskeridirektoratets formelle organisationsstruktur ledsages af en gennemgribende omlægning af direktoratets arbejdsgange:
Â
Kontrollen skal i langt højere omfang anvende moderne teknologi, så medarbejderne kan løse langt flere administrative opgaver, mens de er ude på kontrolopgaver og i ventetidsrum mellem kontrolopgaver.
Den nye selvstændige enhed i Esbjerg skal understøtte en langt bedre udnyttelse af kontroldata, således at der kan ske en systematisk og risikobestemt udpegning til kontrol.
Og helt generelt skal samspillet mellem direktoratets inspektorater, skibe og øvrige enheder styrkes gennem fælles planlægning.
Ambitionen er, at effekten og kvaliteten af direktoratets arbejde øges i forhold til de ressourcer, der er tilført området. Det gælder kontrollen såvel som den service, der i øvrigt ydes erhvervet.
Som det fremgår af finanslovsforslaget for 2007 budgetteres der i Fiskeridirektoratet med følgende lønsum og årsværk:
FFL2007 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Lønsum mio. kr. årets priser (2008-2010 er i 2007 prisniveau) |
109,7 |
107,3 |
100,2 |
95,0 |
93,1 |
Årsværk |
271 |
268 |
250 |
237 |
232 |
De nødvendige årsværksreduktioner vil blandt andet blive søgt realiseret gennem naturlig afgang og ordninger om frivillig fratræden.
På opgavesiden vil årsværksreduktionerne søges imødegået ved den ovenfor nævnte effektivisering af direktoratets arbejdsgange.
Hans Chr. Schmidt
                                                                                             Â
/Mogens Kjørup