Christiansborg |
Folketinget har den 31. august 2006 anmodet om min skriftlige besvarelse af nedenstående spørgsmål 463 FLF alm. del fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri:
Spørgsmål 463:
â€Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af FFL 2007 oversende et notat om promilleafgiftsfondenes formÃ¥l, funktion og sagsgang?â€.
Svar:
Indledningsvis skal jeg anføre, at spørgsmålet først er modtaget i Fødevareministeriet den 12. oktober 2006.
Promilleafgiftsfonden for landbrug og Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget har overordnet til formål at styrke henholdsvis landbrugets og fødevaresektorens samt frugt- og gartneribrugets udviklingsmuligheder og konkurrenceevne. Med henblik herpå yder fondene i henhold til bekendtgørelse nr. 297 af 28. april 2004 af lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer m.v. (Bemyndigelsesloven) tilskud til projekter indenfor formålene: forskning og forsøg, produktudvikling, afsætningsfremme, rådgivning, uddannelse, sygdomsbekæmpelse, sygdomsforebyggelse, dyrevelfærd, kontrol og medfinansiering af initiativer under EU-programmer.
Desuden kan der ydes tilskud til andre særlige aktiviteter, der godkendes af fødevareministeren. Anvendelsen af promilleafgiftsfondenes midler, der stammer fra tilbageførte pesticid- og CO2-afgifter, skal desuden ske i overensstemmelse med EU´s statsstøtteregler.
Promilleafgiftsfondene er - som de øvrige fonde - særlige forvaltningsmyndigheder, som er under Fødevareministeriets tilsyn. Tilsynet varetages af Direktoratet for FødevareErhverv. Da fondene henregnes til den offentlige forvaltning, er de undergivet den offentligretlige regulering, herunder forvaltningsloven, offentlighedsloven, lov om behandling af personoplysninger og ligestillingsloven.
Promilleafgiftsfondene ledes af en bestyrelse, som er udpeget af fødevareministeren for en 4-årig periode. I hver bestyrelse sidder der 6 repræsentanter for producent- og brancheinteresser og 5 repræsentanter for offentlige interesser. Udpegning af bestyrelsesmedlemmer sker efter indhentet enig udtalelse fra de udtaleberettigede erhvervsorganisationer og efter indhentet fælles udtalelse fra de udtaleberettigede offentlige interesser. Det daglige arbejde i fondene varetages af en administrator, der er udpeget af den enkelte fondsbestyrelse.
Bestyrelserne og administratorerne arbejder efter vedtægter, der er udarbejdet af den enkelte fond og godkendt af fødevareministeren. De nærmere regler for fondenes virke (administration, budgetlægning og regnskabsaflæggelse) er fastsat i bekendtgørelse nr. 987 af 6. oktober 2004 om administration og revision af promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. indenfor jordbrugs- og fiskeriområdet (administrationsbekendtgørelsen).
Fondene har normalt 1-2 ansøgningsrunder om året, og på grundlag af de indkomne ansøgninger træffer fondsbestyrelserne beslutning om, hvilke projekter, der skal støttes. Fondenes tilskud ydes som direkte tilskud til tilskudsmodtagerne og for Promilleafgiftsfonden for landbrugs vedkommende tillige som tilskud til landbrugets produktionsafgiftsfonde. Størrelsen af tilskuddene fastlægges i de årlige budgetter, som skal godkendes af fødevareministeren. Efter afslutningen af et regnskabsår aflægger fonden regnskab for det forløbne år. Regnskabet skal godkendes af fødevareministeren. Regnskabsaflæggelsen danner grundlag for aflæggelsen af årsrapporten om promille- og produktionsafgiftsfondenes virksomhed til Folketinget. Den seneste årsrapport gældende for regnskabsåret 2004 er fremsendt til Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til orientering i januar 2006. Fondenes budgetter og regnskaber oversendes efter godkendelsen til Rigsrevisionen.
Fondene skal offentliggøre deres budgetter og regnskaber på internettet. De skal ligeledes offentliggøre ansøgningsfrister og ansøgningsprocedurer på internettet.
Â
Hans Chr. Schmidt
/Peter Bernt Jensen