Besvarelse af spørgsmål nr. 461 fra Folketingets Fødevareudvalg (Alm. del).
Spørgsmål:
â€Vil ministeren oplyse, om det er muligt at etablere stÃ¥ende stikprøvekontroller af kødtransporter ved grænsen til Tyskland i lighed med de muligheder det tyske politi har for at etablere stÃ¥ende stikprøvekontrol ved grænsen til Danmark?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitichefen, hvortil jeg kan henholde mig:
â€Det følger af Schengenkonventionens artikel 2, stk. 1, at de indre grænser alle steder kan passeres uden personkontrol. Denne grundlæggende bestemmelse i Schengensamarbejdet gentages i artikel 20 i forordning (EF) nr. 562/2006 af 15. marts 2006 om indførelse af en fællesskabskodeks for personers grænsepassage (Schengengrænsekodeks), der træder i kraft den 13. oktober 2006. Forordningen er implementeret i dansk ret ved lov nr. 301 af 19. april 2006 om ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgÃ¥else og opløsning.
Politiet foretager således ikke kontrol af personer på grænsen til Tyskland.
Med politireformen er det imidlertid sikret, at der også fremover vil være et stærkt grænsepoliti, som har til opgave at udføre den nødvendige og hensigtsmæssige kontrol på udlændingeområdet mv. i det grænsenære område i de nye grænsepolitikredse (Syd- og Sønderjyllands Politi og Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi).
Indsatsen med kontrol af udlændingelovgivningen vil f.eks. bestå i daglig patruljering i det grænsenære område og større kontroller med veje, togtrafik og havne, herunder kontroller med deltagelse af andre myndigheder, hvor udlændingekontrollen kan kombineres med f.eks. told- eller veterinærkontrol ved grænsen. Der henvises i den forbindelse til lov nr. 444 af 9. juni 2004 om politiets virksomhed § 2, nr. 6, hvorefter politiet har til opgave at yde andre myndigheder bistand efter gældende ret.
Der kan om rammerne for grænsepolitiets opgavevaretagelse mere generelt henvises til artikel 21 i den nævnte Schengen-grænsekodeks, hvorefter den manglende adgang til at foretage personkontrol på de indre Schengengrænser, herunder grænsen mellem Danmark og Tyskland, ikke berører udøvelse af politimæssige beføjelser i henhold til national ret, så længe udøvelsen af disse beføjelser ikke har tilsvarende virkning som grænsekontrol. Dette gælder også i grænseområder.
Udøvelsen af politimæssige beføjelser kan navnlig ikke ligestilles med ind- og udrejsekontrol, nÃ¥r de politimæssige foranstaltninger ikke har grænsekontrol som formÃ¥l, bygger pÃ¥ generelle politioplysninger og -erfaringer med hensyn til eventuelle trusler mod den offentlige sikkerhed og navnlig tager sigte pÃ¥ at bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet, er udformet og udføres pÃ¥ en mÃ¥de, der klart adskiller sig fra systematisk ind- og udrejsekontrol af personer ved de ydre grænser, og udføres som stikprøvekontrol.â€