Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 31. august 2006 (FLF alm. del spørgsmål nr. 457 - 460) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:
Spørgsmål 460:
Vil ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af FLF alm. del – samrådsspm. BY og BZ den 30. august 2006 om ulovligt kød til Bazar Vest oversende en redegørelse til udvalget om omfanget af ulovlige kødtransporter over grænsen til Danmark og samtidig oplyse, hvor stor en %-del af kødtransporterne, der kontrolleres?
Svar:
Jeg har forelagt sagen for Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende, hvortil jeg henholder mig:
â€Det er væsentligt for en redegørelse om dette emne at starte med en kort opsummering af princippet â€fri omsætning af fødevarer†inden for EU:
For de fleste typer af animalske fødevarer er der fastsat specifikke fællesskabsbetingelser for produktion og omsætning. Hvis sådanne fødevarer er fremstillet i overensstemmelse med disse specifikke hygiejneregler på en virksomhed, som er autoriseret til samhandel i henhold til fællesskabsbetingelserne, er fødevarerne frit omsættelige i hele EU's område.
At produkterne overholder bestemmelserne, kontrolleres løbende ved virksomhedernes egenkontrol. Myndighedernes kontrol består primært i en kontrol af virksomhedernes dokumentation for den udførte egenkontrol, herunder observationer i virksomhederne af om lovgivningen i praksis er overholdt.
Etableringen af Det Indre Marked betyder, at der i princippet ikke er forskel på, om en føde-vare sendes fra en virksomhed til en anden inden for samme medlemsstat eller om fødevaren sendes til en virksomhed i en anden medlemsstat. Der forudsættes således ikke en særlig myndighedskontrol af fødevarer, der er bestemt til udførsel til andre EU-lande, og der er ikke krav om, at myndighederne skal være tilstede ved afsendelse af partier fra en medlemsstat til en anden.
Det Indre Marked indebærer ligeledes, at der ikke er kontrol på de indre grænser af de fødevarer, der passerer. Endelig er det ved etablering af Det Indre Marked fastsat, at den modtagende medlemsstat kun foretager en stikprøvekontrol af fødevarerne på modtagevirksomheden. Denne stikprøvekontrol skal være ikke diskriminerende og foretages ud fra grundprincippet om, at fødevarerne er fremstillet efter de samme regler, uanset hvilket EU-land de stammer fra, og at overholdelse af reglerne er kontrolleret på oprindelsesstedet. På mistanke kan kontrollen i modtagemedlemsstaten foretages under transporten.
Fødevarestyrelsens kontrol ved den dansk-tyske grænse er afhængig af Skats og/eller politiets tilstedeværelse, idet styrelsen ikke har bemyndigelse til at stoppe bilerne på grænsen eller vejene. Kontrollen ved grænsen har primært præventiv effekt, idet firmaerne i dag ved, at de har en risiko for at blive stoppet.
Det er ved gennemførelse af kontrol, som f.eks. kontrol ved grænsen og kontrol under transporten, som Fødevareregion Syd foretager i samarbejde med politi, Skat og andre myndigheder, at de ulovlige kødtransporter opdages.
Fødevareregion Syd oplyser, at de typisk deltager i 3 typer af kontroller - niveau 3, spotkontrol og tilkaldekontrol:
- Niveau 3 kontrol (også kaldet storkontrol) hvor der er deltagelse af stort set alle relevante myndigheder - politi, Skat, miljømyndigheder, rigspolitiets færdselsafdeling, Plantedirektorat og Fødevarestyrelsen. Niveau 3 kontroller gennemføres ca. 1 gang om måneden og er af 8 timers varighed.
- Spotkontrol foregår i samarbejde med 4 betjente fra grænsepolitiet, som Fødevareregionen har uddannet specielt i kontrol af dyre- og fødevaretransporter. Kontrollerne foregår ved at en betjent og en ansat i fødevareregionens kontrolafdeling foretager kontrol fra civilpatrulje eller direkte på grænsestregen. Disse kontroller gennemføres typisk 6 gange om måneden og er af hver 3 timers varighed. Fødevareregionen har her mulighed for at bringe netop de biler til standsning, som de ønsker at kontrollere. Kontrollerne har præventiv effekt, idet fødevareregionen ofte er synlige på grænsen ved disse kontroller.
- Tilkaldekontrol er den hyppigst udførte kontrol. Den sker på baggrund af tilkald fra Skat og politi, som her og nu står med en transport, de har mistanke om er ulovlig. Bazar Vest sagen med ulovlig transport af lammekød er et eksempel herpå. Fødevareregionen kommer tilstede efter opkald og foretager eventuel beslaglæggelse.
Fødevareregion Syd oplyser, at der fra den 1. januar til 13. september 2006 har været 16 sager om ulovlig import, heraf var der 12 kød sager. En af sagerne om ulovligt kød blev overdraget til de svenske myndigheder.â€
 Â
Lars Barfoed